Tänkte komma ut som en av de där, enligt Carl-Henric Jaktlund, konstiga människor som uppskattar Tomas Sjödins skrivande, men ändå anser att Smyrnas anti-homo policy är inskränkt...
Tror inom parentes sagt att man måste vara väldigt frikyrklig* för att överhuvudtaget se hur det förstnämnda skulle omöjliggöra det sistnämnda, men ok here goes...
Tomas Sjödin, som alltså bland annat är pastor i Smyrnakyrkan i Göteborg, är därutöver också krönikör, författare och föreläsare. Han har skrivit böcker, krönikor, och annat, kanske i första hand utifrån sin egen erfarenhet av att som förälder leva med två svårt sjuka barn, och senare med sorgen efter dessa barn. Men också om en hel del annat.
Den allra första bok jag läste av honom, och jag tror det är den första han skrivit, handlade exempelvis i första hand om församlingen: Osminkat: om längtan efter församlingens sanna ansikte. Redan där "fångade" han mig som läsare, trots att det då var bara tre år sedan jag gått ur den pingstförsamling jag tillhört tidigare. Eller kanske just därför. Jag kände igen brottningen med frågor och smärtpunkter kring församlingen. Våra frågor och smärtpunkter var kanske inte desamma, även om det överlappade här och var. Och vad brottningen mynnade ut i var inte heller detsamma. Men i brottningen som sådan fanns ett igenkännande. Och det personliga och ärliga tilltalet, som kändes just osminkat, byggde ett förtroendekapital och en trovärdighet.
Det ärliga och osminkade, och att han faktiskt bjuder in läsaren i sin egen brottning snarare än att slå fast ett antal teser har fortsatt att vara en röd tråd i Tomas Sjödins skrivande. I de senare böckerna, de som nog är kända för en bredare allmänhet än den om församlingen, är det alltså familjelivet och vardagslivet som står mer i centrum. Och utifrån detta också brottning med större frågor, om Gud, om det är meningen att allt ska ha en mening (för att nu stjäla en formulering från omslaget till Reservkraft), om glädje. Med mera. De böckerna har jag läst, och läst om, med behållning och, också, med igenkännande. I första hand ett igenkännande i frågorna, som jag tror berör de allra flesta. I andra hand ett igenkännande utifrån att också ha sjukdom och handikapp i familjen och vardagen, även om vår situation rent konkret är en annan än Tomas Sjödins och hans familjs.
Och nu senast kommer alltså, utgiven de senaste dagarna, Jag lutar åt Gud, samlingen av krönikor som tidigare publicerats i Göteborgs-Posten. Och som tydligen också har en baksidestext författad av Göteborgs-Postens politiske chefredaktör Peter Hjörne. Jag har beställt den, förbokat till och med, och den bör trilla ner här endera dagen eller stunden (postgången här ute på landet är pålitlig men ibland aningen senfärdig...). Men läst den har jag alltså inte gjort, än. Ändå känner jag ingen tveksamhet inför att rekommendera den redan nu. Dels för att jag läst många av Tomas Sjödins krönikor tidigare, bland annat i Göteborgs-Posten. Dels för att det vi skulle kunna kalla Smyrnadebaclet inte innebär ett slut på mitt förtroende för och uppskattning av Tomas Sjödin som skribent och "medtänkare" i livsfrågorna.
Smyrnas trovärdighet har rasat för mig. Inte bara på grund av hållningen i medlemsfrågan, utan minst lika mycket för att den, när den nu blivit offentlig, visar att man både hymlat och ljugit om saken tidigare. Och för att det här sammantaget faktiskt gör Smyrnas visionsförklaring tragikomisk. Men Tomas Sjödins personliga och författarmässiga förtroendekapital är inte därmed förbrukat, hos mig. Det vilar på en mer solid grund än så.
Jag kan förstå de som menar att det som kommit upp de senaste dagarna borde innebära att man också avskriver Tomas Sjödin och hans böcker. Nu kommer inte jag till den slutsatsen, av en hel massa som jag tycker goda skäl, men jag kan förstå hur man tänker då.
Det andra sättet att tänka däremot, kan jag inte förstå. Det att förtroendet för Tomas Sjödin skulle ändra på hur jag ser på det som framkommit om Smyrna. Faktiskt, och helt ärligt, förstår jag det inte. Jag raljerar inte alls här. Därav grubblande på det sedan igår, och därav den här bloggposten.
Jag skulle kanske inte själv uppmana medlemmar att gå ur Smyrna, sådär kategoriskt i alla fall. Från mitt perspektiv sett gör både de som eventuellt går ur på grund av den här saken, och de som stannar, helt rätt. Under förutsättning att de följer sitt hjärta. Men jag kan å andra sidan förstå att en ledarsida i en dagstidning väljer den vinkeln, att uppmana till någon form av handling eller konsekvens är ju lite av en ledarkommentars funktion. Alternativet skulle ju vara att uppmana Smyrna som församling att ändra sin hållning – men det vore mer tveksamt ur ett religionsfrihetsperspektiv, kan jag tycka. Att vända sig till medlemmarna som individer med en fråga om hur de kan vilja vara en del av det sammanhanget är däremot en annan sak.
Och jag ser alltså inga som helst problem med att stå bakom både den ledarkommentaren och en baksidestext som uttrycker varm uppskattning för och rekommendation av Tomas Sjödins krönikor. Motsättningen finns inte där för mig. Det handlar om att skilja på sak och person i viss mån, men också om att skilja på sak och sak.
* Och när jag säger "frikyrklig" gör jag det med kärlek. Även om det är en kärlek som blivit hemlös.
Uppdatering: Och här läser jag om Tomas Sjödins föreläsande, och tänker att det är ännu ett exempel på att han, även om jag är helt säker på att han förmedlar Gud till människor utanför kyrkan till exempel genom sina föreläsningar, för människor utanför kyrkan inte i första hand är pastor i Smyrna. Hans förtroendekapital handlar, som sagt, om andra saker.
Mycket intressant och bra skrivet!
SvaraRaderaMin bloggkommentar handlade om GP:s ledarstick, inte om folk i allmänhet. Att man kan tycka om Sjödins böcker och samtidigt ogilla Smyrnas beslut tycker jag inte är så konstigt. Att som ledarredaktion kategoriskt uppmana alla medlemmar att lämna Smyrna är något annat, tycker jag.
SvaraRaderaSamuel: Tack!
SvaraRaderaCarl-Henric: Så du kan förstå om folk i allmänhet skiljer på Tomas Sjödin och Smyrna, men inte om Peter Hjörne gör det? Eller är det snarare så att det är ledarsticket du inte kan förstå, helt oavsett hållning till Tomas Sjödin?
Min poäng är helt enkelt att Tomas Sjödins förtroendekapital hos mig, och jag tror hos de allra flesta utanför frikyrkan som känner till och uppskattar honom, har väldigt lite med Smyrna att göra. Det bygger på helt andra saker. Och eftersom det gör det, kan det heller inte "lånas ut" för att täcka en förtroendekris för Smyrna.
Är det, å andra sidan, mera ledarsticket som sådant, oavsett koppling eller hållning till Tomas Sjödin, som är den springande punkten, så vill jag gärna påpeka något jag tror du och många med dig missar. Det är att när man med anledning av det som framkommit i bland annat Göteborgs-Posten ställer frågan hur övriga medlemmar kan vilja förbli medlemmar i vetskap om detta (ledarsticket är ju faktiskt utformat som en fråga, även om rubriken är en uppmaning) så gör man inte det för att man tror att alla medlemmar i Smyrna är inskränkta, utan tvärtom för att man tror att väldigt många inte är det. Annars finns ingen anledning att formulera det så, då skulle man kunna gå till angrepp mot Smyrnakyrkan som kollektiv i stället. Ledarsticket uttrycker alltså visserligen att det som framkommit är fullständigt oacceptabelt (och kanske är det också en hållning som är svår att förstå om man hör till frikyrkan väldigt helt och odelat, men utanför frikyrkan är det faktiskt oacceptabelt), MEN det är också, faktiskt, samtidigt ett förtroendevotum (vet inte om jag just uppfann det ordet, men finns det misstroendevotum måste det väl finnas förtroendevotum...) för MEDLEMMARNA i Smyrna.
Jag kan inte förstå ledarstickets totala avfärdande av Smyrna utifrån de erfarenheter som man har av ex Tomas Sjödin, nej. Jag är förvånad över den starka och kategoriska slutsatsen som dras. Jag ifrågasätter däremot inte att de riktar kritik och vill skapa opinion gentemot Smyrna, det är deras fulla rätt.
SvaraRaderaSen delar jag inte det du skriver om att detta är helt oacceptabelt utanför frikyrkan. Det stämmer inte. Finns de som uttryckt sitt stöd, både av ideologiska och föreningsfrihetsmässiga skäl. Men, det är också viktigt att säga, det finns även många inom frikyrkan som ifrågasätter och funderar kring den ordning och praxis som finns och som detta beslut är ett uttryck för (och, ska tilläggas, inom flera frikyrkosamfund hade detta inte inte kunnat hända för att man har en annan syn).
Jag skrev själv en bloggpost med den vinkeln i går. Så det är inte så att denna "lösning" är helt anmält accepterat - utan någon som helst diskussion - inom frikyrkan (eller ens inom Smyrna) medan det är helt oaccepterat utanför frikyrkan. Det är att förenkla, tycker jag.
Det här är hursomhelst en spännande och viktig diskussion, men också väldigt smärtsam för många. På "båda sidor", skulle jag vilja hävda. Massor med känslor i omlopp och då kan det vara svårt att diskutera och nå varandra.
Tack för att du deltar och ger ditt perspektiv, viktigt och intressant att ta del av.
Allt gott.
Tack för kommentar!
SvaraRaderaJag tror vi helt enkelt får konstatera att det att möjligheten att kombinera den ledarkommentaren med baksidestexten till Tomas Sjödins bok, och med goda erfarenheter av honom i övrigt, tydligen är rätt så oproblematiskt och glasklart för människor utanför kyrkan (har prövat frågan på andra än mig själv, för att se om någon kunde förklara vad som var märkligt för mig som inte alls såg det, och dessutom är det ju tydligt att det fungerar för Peter Hjörne att kombinera det). Men lika uppenbarligen väldigt svårt att förstå för många människor i frikyrkan.
Det är tydligen en sådan fråga där perspektiven är för olika för att man riktigt ska kunna förklara för varandra vad det är man ser.
Min bloggpost handlade förstås om att jag tycker att det är märkligt, inte att alla måste tycka så. Men jag märker bland kommentarerna att jag inte är ensam heller (från både folk inom och utom kyrkan). Så jag tror snarast isf att vi får konstatera att man kan tänka olika kring om det är logiskt (möjligt är självklart att det är). Och jag tror det är att förenkla att dra slutsatsen att man i den ena gruppen är vidsynt medan de andra är trångsynta pga sitt perspektiv. Det är att göra det för enkelt, anser jag. Jag tror inte den här debatten kan föras rättvist, åt ngt håll, med för mkt svarta och vita färger. Frågan är för komplex för det.
SvaraRaderaNöjer mig så för nu, men samtalet lär säkert fortsätta så att vi hörs av på nytt. Hoppas det.
Och, för att förtydliga, när jag just här talade om olika perspektiv, där det ena inte ser problemet med kombinationen uppskatta Tomas Sjödin och stå bakom GPs ledarkommentar, medan det andra perspektivet ser det som mycket märkligt, så menade jag inte att det i just det fallet var en skillnad mellan vidsynt och trångsynt perspektiv.
SvaraRaderaSnarare just bara att det var en skillnad mellan ett utifrånperspektiv och ett inifrånperspektiv. Och det tror jag alltså ändå att det är.
Och vem som har inifrånperspektivet och vem som har utifrånperspektivet behöver inte vara en självklar antingen/eller-fråga. Det är jag själv ett bevis på. På sätt och vis inifrån, på sätt och vis utifrån, ofta båda delarna samtidigt, i just det här fallet tydligen mer utifrån.
Ser fram emot att fortsätta samtalet, i någon form. Just nu är jag dock jagad av tidsbrist. Minuterna tickar iväg och jag behöver bli färdig att ge mig iväg.
Jag brukar tycka som C-H men här förstår jag faktiskt inte vari motsättningen ligger. Att ogilla Smyrnas ledarskaps beslut i medlemsfrågan kan ju aldrig påverka en bokrecension till exempel.
SvaraRaderaDet vore ju rent galet att låta församlingstillhörighet bestämma hur tidningen läser en av medlemmarnas bok. Jag tror tyvärr att många journalister inte fixar den opartiskheten, men det är ju absolut berömvärt att GP inte gör det.
Alma-Lena (ser jag nu att du heter, skrev bara Alma i mitt förra svar till dig, ber om ursäkt!, morgonkaffet hade uppenbarligen inte börjat verka än då...):
SvaraRaderaNej, jag förstår det som sagt inte heller. Och jag tycker också att det är hedervärt av journalister att ha opartiskheten att kunna skilja på sak och person. Recenserar man böcker ska det ju handla om boken, inte om författaren som person, eller om vad författaren gör förutom att skriva böcker, det är alldeles korrekt. Har läst tillräckligt många dåliga recensioner, där recensenten inte lyckas upprätthålla den skillnaden, utan recenserar författaren mer än boken. Behövs inga fler av den sorten, tycker jag!
Och jag tror alltså just att GP/Peter Hjörne ser Tomas Sjödins krönikeskrivande och bokskrivande och hans tillhörighet till Smyrna som två helt separata saker.