Du har säkert hört det. En förutsägelse från en sydafrikansk pastor om att uppryckandet (The Rapture, på engelska)* ska hända 23 el 24 september i år blivit viral på TikTok. Och delas och kommenteras lite varstans annars på sociala medier också.
Delar med anledning av detta några axplock ur arkivet. Nedanstående är inte en verklig löpsedel, utan en tänkt löpsedel för 23 november 1986, publicerad i Dagen 22 november 1986.
Det ska sägas att den inte publicerades som en faktisk förutsägelse om morgondagen, utan som en illustration för att visa att det KAN bli redan i morgon. Inte så mycket det KOMMER att ske imorgon, mer det KOMMER att ske någon gång – kanske i morgon?
Sammanhanget var en specialbilaga om kristenheten i Mjölby i allmänhet, men om pingstförsamlingen i Mjölby i synnerhet. De specialbilagorna (eller i somliga fall specialdelar av huvudtidningen) var en återkommande feature i Dagen, under vinjetten Sverige runt med Dagen. Ortsbilagor kallades de på Dagens egen jargong.
Just denna novemberlördag 1986 hade man också Jesu återkomst, inklusive uppryckandet, som ett slags undertema i sin ortsbilaga. Det var det man frågade de man intervjuade, inklusive random människor på stan, om. Och det var vad man bett den lokala pingstpastorn att skriva en text över.
Reportaget från ungdomarna i stadens pingstförsamling, exempelvis, såg ut så här:
Öht var fokuset på Jesu (snara) återkomst stort i Dagen under hela 1980-talet. Ber jag databasen sortera ut de Dagen-artiklar som har det ämnesordet under perioden 1985-1990 (de år jag tittat särskilt noga på), och sedan bläddrar i de ca 400 träffarna är de månader under perioden som INTE har ett flertal av de artiklarna väldigt lätträknade. Mjölby-bilagan som jag plockar upp ur arkivet här är alltså bara ett enstaka exempel.
Intressant nog samsas detta massiva fokus med regelbundet återkommande debattartiklar som anser att det talas alldeles för LITE om Jesu återkomst och de tidstecken som visar att den är nära förestående. "Varför så tyst om detta?" frågas det, mitt i kakafonin om det.
Man kan ju fundera på vad det gör med människor i den subkulturen att ständigt matas med att de måste vara beredda på att Jesus snart hämtar de rättroende, och vara på sin vakt så att de verkligen är säkra på att höra till den skaran. "Det gäller att ha biljett när Jesus kommer", som ungdomarna i artikeln ovan säger.
I juni 1990 hade pingströrelsens årliga Nyhemsvecka (lite av pingströrelsens årskonferens) det övergripande temat: "Jesus kommer!". Detta resulterade i flera besök hos den relativt nyinrättade samtalsjouren / själavårdsjouren, eftersom tanken på Jesu återkomst skapade ångest hos många deltagare i veckan.
Man kan tycka, eller tro, att en artikel (i detta fall en debattartikel) om det skulle handla om att det var ett olyckligt valt tema. Men, nej. Det handlade om hur viktig veckans själavårdsverksamhet var.
På senare år har den ångest som Nyhemsbesökarna 1990 sökte själavård för getts namnet uppryckandeångest. Lyssna gärna på de två specialavsnitten av podden Vinhaggornas 2.0. om du vill dyka ner mer i det : Första och andra. Finns även på Spotify.
Tidigare bloggtexter på ämnet:
* Kort förklaring: I den kristna teologin om att Jesus en gång ska komma tillbaka till jorden, men denna gång inte som nyfödd utan på skyarna, finns läran om uppryckandet med som en del. Uppryckandet innebär helt enkelt att alla (sanna) kristna i ett och samma ögonblick rycks upp till himlen. Enligt somliga inriktningar är det för att de ska besparas vedermödan, den sanna eländestid som kommer innan domedagen. Enligt andra kommer det att ske mitt i vedermödan. Eller efter. Läs mer i en lite längre: Wikipediaartikel.
Kommentarer
Skicka en kommentar