tisdag 23 oktober 2012

VARNING FÖR SKÅNETRAFIKENS NÄTLADDNING!

[Till nytillkomna läsare: Vänligen observera att inlägget är fyra år gammalt. Nätladdningen kan ha börjar fungera sen dess. Man vet ju aldrig, under kan ju ske osv...]

I går morse vid sjutiden, när jag ändå betalade räkningar på nätet, så passade jag på att ladda vårt resekort (jojo) med 1200 kronor på Mina Sidor på Skånetrafiken. Det står visserligen där att det tar 24 timmar innan laddningen "finns" (i bekräftelsemailet, som jag fick kl. 07:39, står det däremot UPP TILL tjugofyra timmar, vilket på de flesta varianter av svenska som jag känner till, inklusive skånska faktiskt, betyder att det tar MAXIMALT 24 timmar). Men jag tänkte att:

"Det är lugnt. Jag behöver inte använda kortet förrän i morgon, och då inte före klockan 07."

Idag på morgonen, klockan 8:53 (det vill säga gott och väl 25, that is: TJUGOFEM, timmar efter att Skånetrafiken själva noterat och meddelat att de tagit emot de pengar som det skulle ta dem upp till 24 timmar att faktiskt registrera i systemet), fanns inte tillräckligt för biljett (det fanns, för att vara exakt, 9.50, det vill säga de pengar som fanns där redan innan jag laddade igår...).

Ej heller klockan 9:30 fanns pengarna, då fick jag dock ge mig och ladda kontant med 200 kronor, vilket, som de som är bekanta med Skånetrafiken redan vet, är minimibeloppet (för att belöna ett företag med extra hundralappar för uppvisad fullständig inkompetens känns ju alltid lika bra...).

Fortfarande klockan 9:43, när jag använde kortet på en av Skånetrafikens bussar, saknades de 1200 kronorna (och nu snackar vi ju alltså drygt 26, that is: TJUGOSEX, timmar).

Idag klockan 10:52 (nu har vi med råge passerat 27, that is: TJUGOSJU, timmar) loggade jag in på Mina Sidor för att dels kolla om laddningen registrerats, och dels försöka få kontakt med kundtjänst (jo, jag vet, varför inte skriva brev till tomten också när jag ändå är igång...).

Ironin i att det saldo mitt jojokort då fortfarande har på nätet är 9.50 är fullständigt obetalbar...(alltså de, efter biljettköp något minimerade 200 kronorna som laddades på, som jag har papperskvitto på och som bevisligen fanns där när jag sedan använde kortet på bussen, och nog fortfarande faktiskt finns på själva kortet, finns inte –heller – registrerade i Skånetrafikens nätversion av sitt system).

Kort och gott: Skånetrafikens ute i verkligheten, afk, faktiskt existerande system, och deras nätbunda dito, är två helt skilda världar som för närvarande inte har minsta lilla mätbara kontakt med varandra. Det där med att de har en viss, långsam, kontakt som innebär att meddelande om saldoförändringar öveförs med 24 timmars fördröjning är ren och skär bullshit. Kommunikationen mellan dem är inte långsam, den är död.

Med andra ord:
Om du känner att ekonomisk hjälp till Skånetrafiken är ett behjärtansvärt ändamål som du gärna skänker pengar till, så, by all means, använd laddningstjänsten på nätet. Men om du känner att dina resepengar är pengar som du hellre använder till att resa för, så använd automater och fysiskt existerande kundcenter.

Om man, som jag, bor på 25-30* minuters gångväg (det får ju bli gångväg, eftersom laddning på bussen numera är omöjlig/otillåten...) från närmsta laddningsautomat så hade det ju underlättat om nättjänsten för laddning hade fungerat. Till och med om den hade haft en fördröjning på (faktiska!) 24 timmar. Men när verkligheten är att Skånetrafiken sitter på pengarna i obestämd tid så är det alltså öht inte ett alternativ.

VARNING HÄRMED UTFÄRDAD!
---------

* Ang. tidsuppgiften 25-30 minuter: Jag har halvsprungit sträckan på 20 minuter, men med rask gångtakt tar det iaf 25, och en dag med mycket knäont blir tiden snarare minst 30 minuter.

2 kommentarer:

  1. Inte mycket som är vad det säger sig vara här i livet.
    Det du beskriver låter inte helt olikt Östgötattrafiken!

    Kramar om - och längtar!

    SvaraRadera
  2. Så är det väl. Med det mesta. Ibland, och med somligt, mer än annars...

    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera