dörr från IKEA, poster från nätet någonstans. Kan ha
varit allposters.se
Metropolis, den samhällskritiska sci-fi/fantasy-stumfilmen från 1926, var gårdagens sysselsättning i dubbelbemärkelse. Dels monterade vi den bokhylledörr (eller, egentligen, filmhylledörr) som syns på bilden ovan, och satte in postern till filmen i den. Postern beställde vi för ett bra tag sedan, med tanke på just en kommande dörr till denna Billy-hylla, så den har legat och väntat på att vi skulle masa oss iväg till IKEA ett bra tag. Men igår möttes alltså dörr och poster äntligen...
Vi ägnade oss även åt andra IKEA-inköp. Framförallt ett badrumsskåp som enligt utsago skulle passa under de flesta handfat. Dock inte under vårt skulle det visa sig... Men en borrmaskin och en sticksåg rådde bot på den saken, ska bara komma ihåg att fuktskydda de bitar i skåpet som vi har sågat upp.
Därefter hade vi gjort oss förtjänta av att faktiskt titta på Metropolis också, tyckte vi. En fascinerande film. Tiden då filmen utspelar sig är 2026. Samhället där den utspelar sig har bokstavligen blivit till ett inverterat Babels torn (och den berättelsen citeras), men istället för ett torn som sträcker sig mot himmelen, sträcker det sig våning efter våning ner i underjorden. Ju lägre ner på den sociala skalan, desto längre ner i underjorden. Och mellan de sociala klasserna finns ingen förståelse, och ingen komminikation. Inte förrän den styrandes egen son lockas att komma ner från de vackra övre våningarna, för att se hur hans "bröder" längre ner ser ut. Och blir till det hjärta som kan försona och förena musklerna med hjärnan (filmens eget bildspråk).
Vacker, även i den slitna version vi har, och mångtydig. Jag tror att man kan hitta flera olika tolkningar av den som skulle fungera lika bra, lite som Kafkas Processen (och hans övriga böcker också, för den delen).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar