tisdag 17 maj 2011

Filmnotis

Läser i DN att TV4 dömts att betala 650.000 kronor i skadestånd för att ha brutit mot reglerna runt reklamavbrott i film.

Rent konkret är det väl egentligen en teknisk definitionsfråga, och en ganska obetydlig skillnad i antal reklampauser, som saken gäller:  TV4 har valt att behandla Poirot som en TV-serie, men borde enligt domstolen ha behandlat Poirotfilmerna som just fristående filmer (det är den tekniska definitionsfrågan), och genom att behandla Poirot som en TV-serie har man ansett sig kunna lägga in fyra reklampauser, istället för de tre som gäller för film (det är den ganska obetydliga skillnaden i antal reklampauser).

Men principiellt är det viktigt att den där strävan efter ständigt alltmer reklamtid, och fler avbrott, och allt mindre (och allt mer snuttifierat) verkligt innehåll, stävjas. Någonstans går nämligen smärtgränsen för det, om TV fortfarande ska vara ett alternativ till streamad video och on-demand program.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar