tisdag 25 oktober 2011

Lite fotonostalgi

När jag letade efter det där fotot på min sovande lillebror som jag använde till att illustrera ett inlägg här i bloggen häromdagen, så hittade jag förstås en hel massa andra barndomsbilder.

Bland andra några foton jag tog en dag på ett jullov (eller var det ett sportlov?) i högstadiet, under ett besök i min barndoms Sollentuna (bodde där tills jag var omkring 4 år). Jag minns att jag bad pappa om att skriva en lapp med adresser och vägbeskrivningar (var vi bodde, var min storasysters skola låg osv), och att jag sen stoppade på mig den lappen oläst. Tanken var nämligen att försöka se hur mycket jag faktiskt mindes och kände igen från det jag var fyra, men använda lappen dels som facit och dels som backup om minnet svek (och om yngre, och modernare, läsare nu undrar varför jag inte bara kunde ringa eller sms:a vid behov, så kan jag alltså påpeka att den här utflykten ägde rum under den yngre järnåldern, strax före människans upptäckt av mobiltelefoni...).

Faktum var att jag hittade och kände igen alldeles utan fusklapp (det visade den då till facit uppgraderade fusklappen vid kontroll). Den enda förvirrande skillnaden var väl det där att allting var så väldigt mycket mindre än det borde ha varit... Att den oändliga gräsmattan, som när jag var 4 var nästan lika stor som hela världen och som man inte kunde se slutet på, 10 år senare såg ut mera som en ovanligt stor gräsplan t.ex.... Och så att de där jättestora "gårdarna" som vi gick förbi när vi gick och lämnade min storasyster på hennes lågstadieskola på morgnarna på något mystiskt sätt hade krympt till rätt normalstora uteplatser...

Att titta på de fotona nu blir liksom lite av dubbelnostalgi. Nostalgi både över den lilla 2 till 4-åringen och över 13-14-åringen som tog bilderna...

Sollentuna 1989, höghus. foto: Reb Dutius
En sån där jättegård...

Sollentuna 198, fönster till lågstadieskola. foto: Reb Dutius
skola (och, förresten, när jag tittar 
närmare på skolans fönster ser 
jag förstås att det var ett jullov
det var).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar