söndag 3 juli 2011

Nytt tema

Den kommande veckan tänker jag mig att äntligen skapa lite ordning i det där bokkaoset som jag nämnde för ett tag sen, i den mån de överdrivna temperaturerna här hemma hos oss alls gör det möjligt att befinna sig i arbetsrummet och ägna sig åt fysisk aktivitet samtidigt det vill säga.

Hursomhelst innebär det givetvis dels att mer tid kommer att tillbringas i och vid hyllorna än vid datorn, och dels att jag kommer att bli påmind om fantastiska böcker som jag hade glömt att jag hade. Båda delarna är jag helt och hållet säker på, och det senare fenomenet tänker jag utnyttja för att temablogga en tid framåt.

Jag kommer att välja en bok i varje kategori som jag går igenom, och presentera här. Ordningen blir i enlighet med hur böckerna står här hos oss (jag tänker börja i hyllan vid arbetsrumsdörren och arbeta mig runt hela arbetsrummet och vidare ut i lägenheten), och ser ut som följer:

Biografier (jag velar mellan två här, får se vilken det blir)
deckare (har jag ju redan presenterat en hel del här, men jag ska säkert hitta nya godbitar)
skönlitteratur (prosa)
biblioteks- och informationsvetenskap (jag tror jag redan vet vilken..., men vi får se när vi kommer så långt i hyllan)
biologi
genusvetenskap
hbt
historia
idéhistoria
konstevetenskap
litteraturvetenskap
matematik
medicin
militaria (den kategorin väntade ni er inte va...)
religion
sexologi
sociologi
språkvetenskap
uppslagsverk


film


övrigt
lyrik 
serier


Jag tar mig friheten att utelämna metodologikategorin, det är användbara böcker men sällan särskilt upphetsande... (men, ok, jag kan ändra mig när jag faktiskt hinner fram till den hyllan, vi får se)


Biblioteca José Vasconcelos, foto: Eneas De Troya
Fullt så överväldigande är kanske inte hyllorna här,
men det kommer nog kännas så... Förhoppningsvis 
är ordningen motsvarande när jag är klar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar