tisdag 7 december 2010

Adventskalendern: Lucka 7


Bakom kalenderns sjunde lucka hittar vi en av mina stolpanteckningar inför en föreläsning jag höll i Köpenhamn för 3-4 år sedan, på temat pingstkyrkan sedd med rosa glasögon. Eller nåt sånt, på danska (titeln var på danska, alltså, inte föreläsningen, även om jag i teorin skulle ha kunnat tala danska så tror jag att det blev både begripligare och intressantare på svenska...).

Nu vet jag inte hur "rosa" jag skulle säga att de glasögon jag ser världen med är, men det var ett sätt att säga "med queerperspektiv" på danska, och på ett hyfsat intresseväckande sätt.

Det var första gången jag gjorde "stolpkort" (en bunt lappar i visitkortsstorlek, en för varje del av föreläsningen, med innehållet i stolpformat), men senare har jag praktiserat den metoden igen. Det var nog, å andra sidan, också första gången (eller en av de första gångerna) jag höll föredrag om ett ämne jag kunde så pass bra att jag kunde både vara så pass strukturerad på förhand, och lita på att enstaka stickord skulle räcka för att jag skulle minnas det som skulle sägas... Fördelen med att föreläsa/tala om något som ligger nära ens hjärta, snarare än något man är tvungen att dra för att få ett godkänt på kursen...

Det var en intressant upplevelse, hur som helst. Kanske var jag ingen lysande föreläsare där. Eller, förmodligen, var jag inte det... Men jag tror att erfarenheten gjorde mig betydligt bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar