lördag 4 december 2010

Adventskalendern: Lucka 4



Bakom dagens lucka finner vi ett bokmärke som faktiskt är ett bokmärke. Från ett bibliotek som inte längre finns, nämligen UB3 i Lund. Det var kursboksbibliotek för (viss) humaniora och teologi, och hade såväl referensex som utlåningsex av kursböckerna till många av "mina" kurser. Där har jag suttit och pluggat både idéhistoria och teologi.

 Det låg högst upp i "Gamla kirurgen", och det kunde kännas som att luften blev väl stillastående där sena vintereftermiddagar. Och när tanken började gå allt trögare till följd av brist på syre, koffein, nikotin eller socker (eller en kombination) gick man en trappa ner till kaffeautomaten och köpte en kopp kaffe med mycket socker (annars blev det inte drickbart) för 3kr, och gick sedan till rökrummet och slog upp fönstret på vid gavel. Sen vore det väl själva den om inte hjärnan gick igång igen. Gjorde den inte det hände det att jag gav upp och gick hem. Hjälper inte syre + kyla + nikotin + koffein + socker så är det nog inte så mycket att göra liksom...

Fasad av äldre stenbyggnad en höstdag. Byggnaden på bilden är Gamla Kirurgen, där UB3 var inhysrt.
Gamla Kirurgen

Framförallt var det med böcker som antingen var slut både i bokhandeln och som utlåningsex, eller böcker som inte kändes värda att lägga dyrt studiemedel på, man blev sittande där. Med referensexemplaret som man lyckats lägga vantarna på...

Mitt exemplar av "En bok om Nya Testamentet", huvudkursbok i kursen om NT under A-kursen (eller var det B-kursen?) på Teologen, luktar faktiskt fortfarande UB 3 för mig. Och kommer nog alltid att göra. Vilket är intressant, eftersom den inte kommer därifrån och nog aldrig har varit där. Orsaken är att dess "systerbok", den om Gamla Testamentet, lyckades jag inte låna på biblioteket, och referensexen var det hård kamp om. Det blev många, många timmar på UB 3 för att få den läst. Många onödiga timmar också (sådana som spenderades utan att jag lyckades få ens några minuter med referensexet). Det kände jag inte riktigt för att göra om under Nya Testamentet-kursen, så jag köpte helt enkelt boken utan att kolla på UB3 först.

Boken "En bok om Nya Testamentet" liggande på ett bord
En bok om Nya Testamentet

Det visade sig vara onödigt. Eftersom de blivande präster jag läste tillsammans med helt klart prioriterade att lägga pengar på en bok om NT, men inte en om GT. Vilket är lite sorgligt egentligen. Kunskapen om Gamla Testamentet är tillräckligt dålig i kyrkan utan att prästerna struntar i den biten, och ett ofrånkomligt faktum är att utan bakgrunden i GT kommer förståelsen av NT att bli ytterst haltande. 



Skillnaden i fokus och prioritering mellan Bibelns delar visade sig egentligen även i tentornas utformning för övrigt. Tentan i gamla testamentet hade vem som helst som gått i söndagsskolan klarat, även utan kursböcker, för frågorna var i princip frågor på de där söndagsskoleberättelserna. Typ: Vem var Potifar? Ingen djuplodande teologi (på tentan, i böckerna fanns det), mest bara de mest kända berättelserna. Som berättelser. Tentan i Nya Testamentet var däremot betydligt mer inspirerande, med frågor som krävde såväl resonerande som kunskap om både Nya Testamentet som sådant, texten och dess historiska kontext, och den kristna teologin kring det. 

Sorgligt som sagt.

Men UB 3 finns det inget sorgligt med. Annat än att det inte finns längre...

2 kommentarer:

  1. Vad intressant och sorgligt med GT-kursen. Eller ja, förhoppningsvis var undervisningen bättre än tentan så de flesta fick lära sig lite ändå. Teologiskt kan det ju vara förödande eftersom NT ändå till stor del speglar sig i GT och får ett betydligt större djup med den bakgrunden.

    Men alltid kul att veta att jag skulle kunna ta några poäng i teologi också vilken dag som helst av tentan att döma. Mina barn också tydligen...

    SvaraRadera
  2. Ja, kurslitteraturen och delvis föreläsningarna hade betydligt mer djup än tentan. Turligt nog! Även om det märktes att intresset för GT var ganska svalt. Tyvärr. För jag tror att om man läser NT utan ganska ordentlig bakgrund i GT kan man komma nästan hur snett som helst. Kan definitivt mäta sig med kunskap om den historiska kontexten för NT-texter, enligt min mening.

    Ursäkta sent svar, förresten. Täckningen på mobilen har varit ganska svajig.

    /Reb

    SvaraRadera