tisdag 27 mars 2012

Eslövs närvaro i sociala medier

Jag är Eslövsbo sedan snart 12 år tillbaka, och dessutom sedan nästan lika många år löjligt nyförälskad i denna lilla pärla till stad. Därför vill jag såklart att bilden utåt av Eslöv ska motsvara den bild jag, som finns i staden, har. Och av helt egoistiska skäl vill jag också gärna kunna kommunicera med, och få information från, kommunen även via de sociala medier där jag (också) finns.

Detta är bakgrunden till att jag igår sökte på "Eslöv" på Twitter igår. Och också bakgrunden till att jag här vill försöka berätta för ansvariga vad de kan göra bättre, och gärna också varför det blir bättre att göra så än att göra si.


På Twitter

Det första det egentligen allra enklaste: Att ha ett konto är en bra början, men man måste använda det också (eller "Att ha ett twitterkonto är stort, att använda det är större", som jag lite skämtsamt twittrade till @eslovskommun). Kontot @eslovskommun har nämligen ännu inte postat en enda tweet.

Twitterkontot för projektet Bilden av Eslöv@BildenAvEslov – är mer aktivt, även om antalet tweets bara uppgår till 10, den senaste daterad 2 mars (och den näst senaste 15 feb). De tweets som finns har också bra och relevant innehåll (= i huvudsak citat under rubriken "Sagt om Eslöv", och pushar för events inom ramen för projektet, även en retweet av en tweet om en företagarträff i Eslöv). Om jag spontant skulle vilja ändra på något i de existerande tweetsen så är det i så fall att man borde gjort ett försök att lansera hashtaggen #SagtOmEslöv, som alternativ till tweetinledningen Sagt om Eslöv, i första hand för att det gör det lättare att söka på och följa, i andra hand för att det är lättare att få spridning så  (genom att man får andra Twitteranvändare att också använda den hashtaggen), i absolut sista hand för att det sparar utrymme (ett tecken är ett tecken är ett tecken, när man bara har 140 totalt).

Och så förstås: Var ännu mer aktiva! Två tweets på en månad är för lite.

Ett (alltför vanligt) grundfel har dock både kontot @eslovskommun och kontot @BildenAvEslov gemensamt: De följer ingen! Inte en enda! En regel på twitter är att man får följare genom att vara en följare. Åtgärdas med: Följ!  Detta hänger lite samman med nästa punkt på min lista:

Interagera!

Sociala medier är kommunikativa till sin natur, delta i samtalet! Kommentera, ställ frågor, svara på frågor, etc! Nästan allt detta förutsätter att man följer någon annan, om man inte följer någon har man nämligen bara sina egna tweets i sitt flöde, och alltså ingenting att kommentera på, och ingen att interagera med. I teorin kan man förstås svara på frågor som ställs i direkta mentions (=tweets där ens kontonamn nämns), men sannolikheten att man får någon sådan om man inte interagerar med andra på Twitter är ganska liten. Att ha ett twitterkonto utan att följa någon blir lite som att försöka prata med sin egen spegelbild, helt enkelt. 

Så långt själva grunderna, därutöver har jag ett par idéer som ni som ansvarar för Eslövs twitternärvaro kan ta till er eller inte, som ni själva vill:

# Twittra en dagens (eller veckans) Eslövsbild (foto, teckning eller vad som). Be invånarna (och besökare) om bidrag! På så sätt både påverkar ni bilden (eller bilderna) av Eslöv, och engagerar medborgare och andra intresserade.

# Delvis relaterat till ovanstående: Stjäl @sweden's idé och låt eslövsbor representera Eslöv på Twitter!


På Facebook:

På Facebook precis som på Twitter är "Bilden av Eslöv" mer aktivt än Eslövs kommun. Min enda kommentar på den är att mycket av det som postas där skulle passa att posta även på Twitter (info om Eslöv och om events). Kanske lansera en eller ett par hashtaggar ytterligare?

Eslövs kommun har en Facebooksida registrerad, men det är också allt. Ingen aktivitet där. Så där blir det samma råd som för twitterkontot: Använd!


---
PS.  Det är ju lite trist att kontot @eslov är upptaget, men eftersom det inte heller är aktivt (= 0 tweets) kanske man kunde försöka få kontoinnehavaren att överlämna det (går det så går det, liksom). Bara en tanke.


Så långt jag. Nu vill jag att andra hjälper mig här. Fyll på med tips och kommentarer i kommentarsfältet här! Vad tycker ni kan göra Eslöv, och Eslövs kommun, bättre i sociala medier?


Tillägg kl 12:48 : Fick via Twitter (se där ett konkret exempel på användbarheten i det!) ett tips från Maria Sjöberg (@maria_s) om att ett twitterkonto – i det här fallet alltså förslagsvis @eslov – kan tas över om man kan bevisa att man har rätten till varumärket. Se mer på den här sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar