onsdag 18 september 2013

Sången som #kyrka och #frikyrka måste lära sig sjunga

I introduktionen till denna sång säger Derek Webb:

"[...] growing up I heard there were three things you had to learn to say to keep any relationship going: 'I was wrong', 'I'm sorry' and 'I love you'. And now more than ever if we, and by we I mean the church, if we are gonna do this thing together, and have any kind of impact on the people around us, we are gonna have to learn how to say these things to each other. And once we can do that, considering our reputation around town so to speak, then we need to start saying it to everyone else."



Jag delade den på Twitter, med orden som jag nu har gjort till titel på bloggposten här, och det slog mig att jag borde lägga den här på bloggen också.

Den behöver väl inte så mycket närmare presentation. Men den som vill fundera mer över saker som kyrkan/frikykan behöver lära sig säga rekommenderas en läsning av denna utmärkta text. Det är lite överkurs, dock, "Jag hade fel", "Förlåt" och "Jag älskar dig" räcker bra som första steg på vägen...

Dock liten varning angående det där med "Jag älskar dig". Bloggen jag länkar till ovan rekommenderar det som alternativ till "Gud/Jesus älskar dig". Och det kan jag väl skriva under på. Vill bara utfärda en liten varning för att säga de tre orden innan de stämmer i alla fall någorlunda med hur man agerar. De kan få motsatt effekt om de klingar falskt.

Detsamma gäller kanske "Förlåt!" och "Jag hade fel", förstås.

Tricket är kanske att lära sig hur man menar det (och visar det) lika mycket som att lära sig säga det?...


4 kommentarer:

  1. Funderade ett varv till och tänkte att: Kanske är ordningen inte alls slumpmässig? Det kanske är så att man måste säga "Jag hade fel" innan man kan säga "Förlåt" och bägge de sakerna innan man med trovärdighet kan säga "Jag älskar dig". ?

    SvaraRadera
  2. En underbar sång.
    Ja, för frikyrkan - och kyrkan - och för oss alla gäller att det finns samklang mellan det vi säger och det vi gör.
    Kramar om (och ser fram emot att snart få göra det irl!)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är ju inte så långt dit nu ;) kram!

    SvaraRadera