måndag 22 april 2013

Att inte dansa som en viktighet

Pratade i telefon med 5-åriga syskonbarnet härförleden. Samtalsämnet var "Let's Dance". Inte alldeles lätt att konversera om när man, som jag, aldrig sett programmet (t.ex. fick jag gå mer på tonen än på orden när jag tolkade upplysningen om att favoriten fått tre nior som att det var nånting bra).

Men ett ord har jag grunnat på sen dess: viktighet. Och närmare bestämt att göra något som en viktighet. Det bästa med favoriten var nämligen att "han inte dansar som en viktighet"

Jag tänker att det betyder att han inte tar sig själv, och leken/tävlingen, på alltför stort allvar. Och kanske borde vi alla fundera över vad vi gör som en viktighet. Och vad av det som vi kanske inte borde göra med den attityden. Och dessutom kanske över vad vi borde göra som en viktighet.

2 kommentarer:

  1. Ja -tänk så otroligt mycket tid som ägnas åt saker som kanske inte är så viktiga...inte ens för oss själva.
    Ytterst är det ju individuellt - vad är viktigt just för mig. Även om det också är universellt! Vad är det viktigaste på jorden!
    Kloka tankar som gav min tankebana en liten knuff.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Ja, kanske viktigt att fundera över ibland. Vad som är viktigt...

    Kramar tillbaka!

    SvaraRadera