måndag 9 juli 2012

Lite värmeböljefilosofi: Jeg gider slet ikke

Hettan kom ju till slut. Om än mer med regntunga skyar och hög luftfuktighet än med blå himmel och solsken. Varmt har det varit, likförbannat. Och följande ord av Søren Kirkegaard, ur Enten - Eller, beskriver väldigt exakt hur jag känner och är när temperaturen går över 20-strecket ute (och därmed närmar sig, eller passerar, 30-strecket här inomhus). Jeg gider slet ikke.

"Jeg gider slet ikke. Jeg gider ikke ride, det er for stærk en bevægelse; jeg gider ikke gå, det er for anstrengende; jeg gider ikke lægge mig ned, thi enten skulle jeg blive liggende, og det gider jeg ikke, eller jeg skulle rejse mig op igen, og det gider jeg heller ikke. Summa summarum: jeg gider slet ikke"

Fast nu ska det ju bli svalka igen, ganska så omgående, påstår i alla fall SMHI. Och då kanske även jag "gider" ett eller annat igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar