onsdag 18 juli 2012

Kitty Wells

Detta tycks vara en vecka då kvinnliga föregångare får hembud, som det kallades förr inom frikyrkan. I förrgår var det Kitty Wells (f. 1919) jordevandring färdig. Hon var den första kvinnan som på allvar bröt den manliga dominansen inom countrymusiken, och som gjorde det i sången "It wasn't God who made honky tonk angels" (1952) icke desto mindre. En sång som svarar på Hank Williams sång om otrogna kvinnor, där han bland annat sjunger "I didn't know God made honky tonk angels". Och svaret är, trots sin musikaliska form, ord och inga visor:

"It wasn't God who made honky tonk angels
as you said in the words of your song
Too many times married men think they're still single
That has caused many a good girl to go wrong"

Hör hela sången här nedan:



Den allra första gång jag såg och hörde Kitty Wells hade hon hunnit bli betydligt mer än de 33 år hon var 1952 – året var 1988 så hon måste alltså ha varit närmare 70 – men smälte gjorde jag ändå. Sammanhanget var en video, Honky Tonk Angels Medley för att vara exakt, som K.D. Lang (då 27 år) gjorde tillsammans med countryns grand old ladies Kitty Wells (då 69, alltså), Brenda Lee (då 44) och Loretta Lynn (då 53). Det jag älskade med videon var glädjen och lekfullheten hos alla, och den värme som verkade finnas mellan föregångarna och deras yngre kollega (även hon föregångare i countrygenren på sitt eget sätt). Och redan då var, eller blev ska jag väl säga eftersom jag aldrig sett henne tidigare, Kitty Wells min favorit. Se själva nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar