fredag 18 maj 2012

Öppet brev till @CanalDigital

Efter att ha ägnat alltför många arbetstimmar under det senaste året åt att försöka fixa ERA fuckups i faktureringen (suttit i telefonkö, fyllt i papper om autogiro och skickat in, fått kravbrev på grund av att ERT autogiro inte fungerar på grund av att NI inte har skickat in rätt uppgifter till ER bank, suttit i telefonkö igen, pratat med er, pratat med er bank, pratat med vår bank, pratat med er igen, fyllt i och skickat in ÄNNU ett papper om autogiro – identiskt med det första – eftersom NI misslyckats med att fixa er del av autogiroservicen, betalat fakturor, som redan skulle varit betalda via autogiro om NI gjort er del, och påminnelseavgifter, som aldrig skulle varit nödvändiga om NI skött ERT autogiroåtagande, och sedan hela cirkeln om igen i all jävla evinnerlighet), så har vi nu bestämt oss.

Ni har förlorat en kund.

Nej, det är inte vi, det är ni. Det har varit ni hela tiden. Har vi gjort något fel har det varit att vårt tålamod med er varat alldeles för länge.

Ett företag som inte lyckas med den grundläggande uppgiften att ta betalt är inte ett företag som borde släppts ut på marknaden till att börja med. Och det är definitivt inte ett företag någon med självbevarelsedrift vill göra affärer med.

Vi har hört oss för om möjligheterna att byta leverantör, men fått veta att det inte är möjligt att anlita någon annan på grund av att ni genom avtal med vår hyresvärd skaffat er ensamrätt på de kunder som är hyresgäster här. Trist. Men vet ni vad? Det ändrar ingenting. Att ha ingen leverantör är fortfarande ungefär tre miljoner gånger bättre än att ha er som leverantör. Vi väljer hellre det alternativet.

Det faktum att avkodningen av kanaler strular så ofta med er gör dessutom att vi redan vet mycket väl att vi klarar oss alldeles utmärkt utan era tjänster. Vi klarar oss REDAN utan dem större delen av tiden.

Att vi lägger detta meddelande här, offentligt, är förstås för att vi vill bidra till konsumentupplysning för andra presumptiva kunder. För att efter bästa förmåga hjälpa andra att undvika det strul vi varit tvungna att stå ut med. Här följer alltså ett meddelande till presumptiva kunder hos Canal Digital:

Om ni har möjlighet, välj en annan leverantör. Om ni inte har möjlighet, fundera över om ni kan avstå helt och hållet.

2 kommentarer:

  1. Måste erkänna att jag fattar inte hur dåliga TV-leverantörer klarar sig alls, i denna tid av Play-kanaler över Internet, samlingsboxar av favvo-serier, etc. Att koppla datorn till en hyfsat modern TV är snorenkelt, ger en kvalité som vanligtvis inte TV-leverantörerna själva klarar att hålla och är allmänt win över huvud taget.

    Så - rätt där! Skrevspark på Canal Digital!

    SvaraRadera
  2. ;-)

    Nej, precis! Lade en beställning på en TV-seriebox strax efter att jag skrev det här, och insåg att ci kan köpa en sån box i veckan för pengarna vi sparar på att inte göda en inkompetent TV-leverantör. Och med tiden och energin vi sparar på att slippa strula med det/dem så kanske vi rent av orkar/hinner titta på TV-serierna vi köper...

    SvaraRadera