måndag 5 mars 2012

Strömavbrott

Vi hade strömavbrott här i ett par timmar förra veckan. Ja, inte bara här hos oss, förresten. När jag gick en runda för att försöka se hur omfattande det var kunde jag konstatera att åtminstone hela vårt bostadsområde, och hela det angränsande bostadsområdet var strömlöst, såväl bostäder som gatubelysning och annat kollektivt. Och kanske ett större område också, jag lyckades faktiskt inte hitta slutet på det strömlösa området på min runda (och tyckte kanske inte att det var värt en hur lång promenad som helst heller, poängen var att jag kunde konstatera att problemet inte låg i vårt hus och därför inte behövde åtgärdas hos oss).

Senast vi hade ett så stort strömavbrott här var det större delen av Danmark och södra Sverige (söder om Östergötland åtminstone, har jag för mig) som var strömlöst. Det var ett antal år sedan. Att det inte var riktigt så omfattande den här gången kunde jag snabbt konstatera genom att slå på radion, för den gången var det bara knaster överallt på FM-bandet i min radio (för att även radiostationer och radiomaster saknade ström), men den här gången fanns alltså alla kanaler där.

En annan skillnad gentemot den gången kunde jag konstatera när jag gjorde en snabbinventering av vad vi hade som klarade sig/gick att använda utan elnät, och vad som eventuellt behövde lösas/införskaffas utifall att strömmen var borta mer än några timmar. Nämligen antalet batteridrivna och uppladdningsbara apparater i vårt hushåll. Den gången fick jag tända en ljuslykta för att kunna se tillräckligt för att hitta dels en radio som alls gick på batterier, och dels batterier (till ingen nytta då, i och för sig, eftersom det ändå inte fanns någon radioutsändning).

Den här gången hade jag inte mindre än två batteridrivna radioapparater i rummet, med batterier i åtminstone den ena (om den andra hade batterier behövde jag ju aldrig kolla). Dessutom ett antal ej elnätsberoende belysningsalternativ (utöver stearinljusen då, alltså). Ficklampa förstås, men också lite dekorationsbelysning med batterier, och till och med en batteridriven bordslampa som kan fungera hyfsat som allmänbelysning och läslampa också (ja, lika ljust som med en vanlig taklampa blir det förstås inte, men man ser vad man gör i alla fall, och är den placerad rätt har den koncentrerat ljus tillräckligt för läsning också).

Hade det här inträffat förra året hade det dessutom funnits en solscellsdriven arbetslampa från IKEA, men den har dessvärre gått hädan sen dess.

På underhållningsfronten var situationen också helt annorlunda. Förutom läsbelysningen och radioapparaterna (varav i alla fall den ena också kan spela kassettband), fanns en helt fulladdad bärbar dator, en helt fulladdad iPod och en lika fulladdad bärbar DVD-spelare (en sån där för resebruk, med inbyggd skärm). "Jag tror inte vi ska dö av uttråkning i första taget, möjligen av överstimulans och akut beslutsångest gällande vad vi ska roa oss med" konstaterade jag.

Det hade möjligen varit lite mer tunnsått på matfronten om det blivit utdraget, för även om frysen var fullpackad (vilket var tur när den nu blev av med strömmen, för då kan den ju hålla kylan lite längre) så inskränkte sig utbudet av sådant som inte behöver tillagas till: Yoghurt, en påse godis och tre kex... Inte för att vi hade svultit ihjäl i första taget ens på det, men lite trist hade ju dieten blivit...

Ja, och Annas medicin som behöver kylförvaring för att inte förstöras hade ju förstås legat väldigt illa till om strömmen fortsatt varit borta efter de där timmarna. Och det är också nytt sedan det förra stora strömavbrottet, för det inträffade före Annas diagnos. Men något batteridrivet kylskåp äger vi inte, om det ens finns, så det hade ju fått lösas på annat sätt om det blivit aktuellt.

Jag tror det säger något om utvecklingen  i stort de senaste 10 åren (eller hur länge det nu är sedan det där förra stora strömavbrottet). Vi har på något paradoxalt sätt blivit både mer elberoende och mindre. I och med att vi nu i allt större utsträckning ständigt bär omkring på elektronisk utrustning (typ datorer och smartphones, spelkonsoler, mp3-spelare etc), så använder vi mer elektricitet. Men mer och mer av den är av den portabla sorten (alltså: batterier, både uppladdningsbara och icke-uppladdningsbara).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar