onsdag 14 mars 2012

Nyläst: Friend of the devil

En seriemördare som mördar seriemördare... Där har ni upplägget för Friend of the devil, den första av böckerna om kommissarie Banks av Peter Robinson som jag har läst. Men det är inte så enkelt att motivet är att stoppa dessa från att mörda igen, utan....? Ja, det får ni reda på när ni läser boken.

Som sagt var detta min första bekantskap med serien om kommissarie Banks (oavsett form, för jag har faktiskt inte sett någon av filmatiseringarna heller), men inte min första bekantskap med Peter Robinson. Hans Before the poison läste jag i höstas, och älskade verkligen. Stämningen i Friend of the devil är inte i närheten av lika suggestiv som den i Before the poison, men så är det också två helt olika typer av berättelser. Det ena är en polisdeckare, och det andra är en berättelse om en man som på helt eget initiativ rotar i en mycket gammal historia, det skapar onekligen olika förutsättningar.

Något som känns igen från Before the poison är däremot de täta och initierade musikreferenserna, även om det här inte är filmmusik. Av förståeliga skäl är däremot filmreferenserna mindre framträdande (de blir naturliga när huvudpersonen arbetar i filmbranchen, men skulle nog kännas krystade i en roman utan anknytning till film).

Personerna var ju förstås en ny bekantskap, men en trevlig sådan. Möjligen en aning platt tecknade, men det där med personer kan vara svårt när man kommer in mitt i en serie, som jag gjorde här. Personteckningen bygger ofta även på tidigare böcker (och syftar eventuellt fram emot senare också).

Allt som allt, väldigt nöjd. Och kommer definitivt att återvända till Banks i bokform.

Köp boken på:

Bokus:

häftad
pocket
inbunden
ljudbok

eller på Adlibris:

inbunden
pocket
häftad
häftad2
ljudbok (dyr!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar