tisdag 31 januari 2012

Nyläst: I grunden utan skuld

Har precis läst ut deckaren I grunden utan skuld av Viveca Sten. Har inte tidigare läst något i hennes Sandhamnssvit, och skälet till det är nog just att det är en Sandhamnssvit... Har inte känt något större intresse av att läsa om ett så utpräglat brat- och överklasstillhåll. Fördomsfullt, förstås. Men nu har jag alltså bättrat mig...

Vem det är som i grunden är utan skuld är faktiskt även efter läsning svårt att svara på. Är det Gottfrid, som i barnaåren under 1800-talet sliter ont för att bidra till familjens försörjning, och sedan får en hustru vars depressioner han har svårt att hantera, men som likafullt blir en hustyrann som favoriserar det andra barnet, men förtrycker både den depressiva hustrun och den förstfödda son vars födelse utlöste moderns depression? Är det hans dotter, den favoriserade, som blir bortskämd och egocentrerad, och vars oförsonlighet mot brodern som rymmer hemifrån utlöser en seglivad släktfejd? Är det Lina, flickan som försvinner och sedan hitas mördad, som sista halvåret i sitt liv plågats svårt av skuldkänslor över en båtolycka som ledde till att en jämnårig pojke dog? Är det gärningsmannen som är i grunden oskyldig till det som driver honom?

Att svaret på den frågan inte är tydligt utmejslat är faktiskt en fördel, skulle jag säga.

Som mina föreslagna svar här ovan låter antyda så följer alltså boken två historier, en nutida och en historisk, som delvis löper samman mot slutet. Den ena är historien om Gottfrid och hans två barn, den andra är historien om den försvunna flickan Lina, och de olika människoöden som på olika sätt berörs av att hon försvinner, och av att hon återfinns mördad.

Ett par skickligt utlagda villospår är berättelsen också kryddad med.

Skulle jag ha någon invändning så är det nog att jag ganska långt in i boken tyckte att lite för många historier berättades parallellt. Inte bara den historiska och den nutida, utan även flera olika bihistorier invävda i dessa, framförallt i den nutida. Jag tror i och för sig att den känslan kom sig ganska mycket av att jag gick rakt på del tre i serien, hade jag läst de andra delarna först hade, antar jag, flertalet personer redan varit bekanta, och det röriga intrycket således mindre.

Jag kommer definitivt att läsa fler av delarna i sviten.

Köp från
Adlibris
inbunden
pocket
ljudbok


Bokus
inbunden
pocket
storpocket
ljudbok
e-bok

Eller låna på biblioteket....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar