torsdag 15 december 2011

I'm back!

Datorstrulet som orsakade min frånvaro bestod i att min strömsladd/laddare till datorn gick sönder på tåget till mitt julbesök i Norrköping.

En helt otrolig historia i sig självt, faktiskt. Jag har två laddare (eller, jag borde nog säga hade...), en äldre som har åkt på lite stryk i sina dar, framförallt i samband med att en katt vräkte datorn i golvet när den stod på laddning och den (turligt nog!) landade med laddkontakten före. Sedan den incidenten har den laddkontakten haft svårt att sitta i ordentligt. Dessutom är den laddaren mer platskrävande eftersom sladden är längre.

Och så har jag, förlåt hade..., en ny, originalladdare, som fungerar, förlåt fungerade..., prickfritt, och som dessutom är liten och smidig. För att minimera både packning och besvär tog jag den när jag nu skulle resa iväg.

På tåget tänkte jag sitta och pyssla lite med mina databaser, och tänkte att, varför inte ha strömsladden i när jag nu kan det, så är ju batteriet fortfarande fullt när jag kommer fram... Sagt och gjort. Men efter någon halvtimme ser jag plötsligt att batterisymbolen har ändrats, från den som antingen säger "laddat" eller visar tid kvar till färdig laddning (och som är den som visas när laddsladden är i), till den som visar hur mycket batteritid som återstår (och som alltså är den som visas när sladden är ur och datorn drivs på batteriet).

Mystiskt, tyckte jag. Det där med att halka ur är ju inte den laddarens grej, det är ju den andra som gör det. En snabb koll visade att laddkontakten mycket riktigt satt säkert i datorn. Måste ju vara kontakten man sätter i eluttaget som lossnat på något vis då, tänkte jag, och sträckte ner handen för att rätta till den. Och fick en stöt i handen!

Upptäckte då att kontakten (som är lite mer komplex än en vanlig kontakt, eftersom den samtidigt är transformator) helt enkelt gått i bitar. Bara av att sitta i uttaget i Sj:s snabbtåg... Jo, nog tyckte jag att tåget skakade en del, men ändå...

Jag lyckades plocka loss den trasiga kontakten/transformatorn från uttaget utan att få fler stötar, men den var ju definitivt färdiganvänd. Har tagit hem bitarna, men tror inte mycket på att den går att laga.

Hursomhelst är jag ju hemma nu igen, och har därmed tillgång till den sämre laddaren (som nu har stigit i graderna och blivit den bättre, eller i alla fall den fungerande...), och dessutom till den stationära datorn.

Kort och gott: I'm back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar