måndag 12 september 2011

Matiga riddare

Jag uppfann en variant på fattiga riddare häromdagen, som fungerar bättre som middag/lunch än som dessert/kaffebröd. Uppfinningsrikedomen var mest till för att slippa handla, men resultatet var långt över förväntan. Delar därför med mig av receptet här.

Jag kallar dem (eller dubbar dem till...): Matiga riddare 

Du behöver:

limpskivor (får gärna vara lite torra)

ägg
mjölk
mjöl (jag använde idealmjöl, men jag antar att man kan ta det mjöl man råkar ha i skåpet och gillar)
salt
kryddor (jag använde cayennepeppar och paprikapulver, men gissar att endast fantasin sätter gränser, egentligen).

evt. ströbröd

smör eller margarin till stekning.

Gör såhär:

Vispa ihop ägg och mjölk, inte lika mycket mjölk som till pannkaka, men mer än till omelett.
Rör ner mjöl, lite pö om pö tills smeten känns tjock och bra.
Rör ner salt och kryddor

Eventuellt kan du också röra ner lite ströbröd, för knaprighetens skull (jag strödde istället ströbrödet över riddarna vid stekning, men tror i efterhand att det hade varit bättre att röra ner det i smeten). Du kan också strunta helt i det, för det gjorde jag på ungefär hälften av mina.

Häll över smeten i en skål eller form, tillräckligt vid för att man ska kunna lägga ner åtminstone en limpskiva i taget. Lägg i brödskivorna, låt dra en stund (tills brödet börjar lösas upp). Stek i smör (eller margarin).

Klart! Smakar ungefär som plättar (alltså inte de skånska plättarna, de som man uppåt landet kallar pannkakor, utan såna där små tjocka saker man steker i plättlagg).

Som ni märker är det där med exakta mått ingenting jag ägnar så mycket uppmärksamhet åt när jag lagar mat.... Vad gäller antalet ägg så får det vara beroende av hur mycket smet man vill ha ut i slutändan (vilket i sin tur beror på hur många brödskivor man vill dränka in). Pröva er fram, vetja! Det är lätt och snabbt gjort att röra ihop lite mer smet om man skulle ha råkat göra för lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar