måndag 18 april 2011

Spännande!

Teologiska Institutionen i Uppsala och IPS (Institutet för Pentekostala Studier) ska hålla konferens på temat "Pentekostalism och familjen" läser jag i Dagen.

Sexualitet och bakgrunder till pingstvänners syn på äktenskap för alla ska belysas, bland annat.

Låter mycket spännande!

Som jag ser det kan man inte komma runt de många queera inslagen i pingströrelserna om den bakgrunden ska bli heltäckande belyst.

Jag har själv skrivit ett par uppsatser som berör temat, C-uppsatsen "När som en krigsman i hans här...; en queerläsning av tidig pingströrelse" och B-uppsatsen "Cancersvulst eller spetälsk?; en pingstdiskurs under förändring?". Och förstås, essän "Jesus, Jesus I'm in love with you". Ni hittar länkar till dem under Uppsatser och annat självskrivet.

Jag har dessutom bloggat lite om maskulinitet i svensk pingströrelse, något som jag tror är högst relevant för synen på, och känslorna inför, sexualitet. Lika relevant är förstås femininitet inom pingst, men den har jag inte bloggat så mycket om, den finns det mer av i essän jag nämnde ovan.

Olik andra män
Inte som andra män (del II)

5 kommentarer:

  1. Alltså du verkar ju helt besatt av queer och hbt-frågor...

    Boooooooring....

    /Bilbo

    SvaraRadera
  2. Inte riktigt lika besatt som du, som först ägnat drygt 20 minuter (19 min 37 sek för att vara exakt) åt att läsa ENBART om det här på bloggen (om du tittar under "etiketter" ser du att det finns rätt många fler ämnesord att välja på, än de fåtal du valde att klicka på).

    Sedan lägger du dessutom tid och energi på att skriva en kommentar om hur ointresserad du är av just precis det du har fokuserat helt på medan du var här... Nästan lite sött... Fast ganska mycket tomma-tunnor-skramlar-mest-varning på det dock...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är spännande med din blandning av ämnen och att det finns något som heter pentekostala studier. Jätteintressant!

    SvaraRadera
  4. Ja, ska man hitta nån besatthet på den här bloggen så är det nog snarare språk och kultur + frikyrkan...

    Men det där är en klassiker, det finns vissa ämnen som man (särskilt om man hör till de grupper som berörs av dem) stämplas som "besatt" av om man öht. nämner dem.

    En kvinna som någon enstaka gång i ett av många föredrag nämner något om kvinnoförtryck och könsdiskriminering (här hos oss i Sverige, det vill säga, man får gärna säga att de där talibanerna förtrycker kvinnor) är ju "liksom helt besatt av det här med jämställdhet".

    En invandrare som överhuvudtaget någon gång nämner rasism "har ju fått det här med rasism helt på hjärnan, liksom"

    o.s.v.

    Härskarteknik, kallas det för, men det är ganska genomskinligt, tycker jag, och nästan lite gulligt i sin totala genomskinlighet, som när Bilbo här ovan ägnade ytterligare 10 minuter åt att läsa enbart om det där ämnet som h*n tyckte var så booring... Vem tror han att han lurar, liksom? Och man undrar ju osökt hur många timmar om dagen han lägger på att googla efter och läsa om just homofrågor, för att sedan nu och då berätta hur ointressant han tycker att det är...

    Gulligt lite på samma sätt som fumligheten hos ett litet barn kan vara gulligt.

    SvaraRadera
  5. Jo, det är faktiskt lite sött, när du säger det.

    SvaraRadera