tisdag 5 april 2011

Kaffe och bullar...

###

Om inte kaffe och bullar muntrar upp så kanske en äkta, bitsk, sarkasm av och med Tage Danielsson från 1966 kan göra det. Från revyn Lådan, titel "Depressiva tankar kan ibland kompenseras med kaffe och bullar."

Text:

"Jämt det står i pressen 
krig och nöd på varje rad. 
Våld och förtryck det gör mig ledsen,
men kaffe och bullar gör mig glad.

Blir det särskilt äckligt 
och beter sig folk som svin.
Då vill jag deppa så förskräckligt, 
så då får det bli en mazarin.
Den som inte önskar ramla
i förtvivlans lömska fällor
måste alltid träget samla
på livets små, små glädjekällor.
Våldtäkt och tortyr, ack
sådant händer varje dag.
Tanken på detta gör mig syrak
men kaffe och bullar gör mig glad.

Blir en männska gripen,
fast hon varit god och snäll,
då är det jag som tar till lipen,
Då hjälper det med en karamell.

Bilder av polisen
som beter sig grymt och rått
sånt för mig riktigt under isen.
Då köper jag mig en påse gott.

Allt som verkar rent förbannat
och som väger tungt på vågen,
får man väga upp mot annat
som gör en riktigt glad i hågen.

Pest och översvämning
tycker inte jag är bra.
Sådant skapar viss förstämning
men kaffe och bullar gör mig glad."


>

1 kommentar: