tisdag 19 april 2011

Helgplaner

Människa smakar ungefär som kyckling...har jag hört...

Förra påsken besökte vi Skånes djurpark för första gången, och det tänkte vi försöka göra om i år. Vi har visserligen varit där några gånger sen dess, men inte sen i höstas. Det ska finnas både ett nytt björnhägn och nya björnungar, blir spännande att se om vi får lika mycket närkontakt med de här ungarna som med de förra (se bild)...

Skånes djurpark har de nordiska djuren som specialitet, så inga tigrar och lejon etc alltså, utan istället björn, utter, stork, älg, rådjur etc. Bara "vanliga" djur alltså. Men det är sällan man får tillfälle att se dem så nära, så det är verkligen en upplevelse. Sen ligger parken så vackert också. Kan rekommenderas.

En älgko är framme vid staketet och hälsar.

Någon slags hjortdjur 

Avslutar med ännu en bild på den/de som enligt min systerdotter är ställets huvudperson(er): björn. I hennes vokabulär heter det inte att man åker till Skånes djurpark, utan att man "hälsar på hos björnen". Hon berättade för konduktören på tåget när vi åkte dit, när hon var drygt 2 år, att hon skulle åka till björnen. Vi översatte till "djurparken". Och konduktören frågade då vilka djur hon helst ville se: "Björnen", var förstås svaret... (duh!). På följdfrågan vilka andra djur hon ville se svarade hon "Kanske....en annan björn."

Kanske en annan björn... Tyvärr på ganska stort avstånd 
och taget med en kamera som inte kan zooma jättemycket, 
så därför inte en jättehög kvalitet på bilden.

4 kommentarer:

  1. Ni får nog en rolig dag, björnen har väl varit vaken ett tag där nere.

    Vi var till Lycksele djurpark i somras, barnens favoriter där bland stordjuren var myskoxar och visenter. De har också enorma älgar där men det roligaste för barnen var kaninkullen, en "hobbithåla" där man kunde se kaninernas underjordiska bon och följa deras ovanjordiska liv på kaninhöjd utan att störa dem. Jättebra! Gör ni en lång resa med syskonbarnen kan Lycksele djurpark rekommenderas som särdeles barn- och djurvänlig.

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att de hade problem med att björnen vaknade lite väl tidigt i år (men jag kan ha blandat ihop det med något annat år). Lite konstigt (om det nu var så) eftersom vi haft vinter ovanligt länge här just i år.

    Men nu är de i alla fall i full gång, och 3-månadersungar ska det finnas också. Öht. är det ju många av djuren som har ungar nu på våren, så det är en bra tid för besök om man vill se djurungar.

    Lycksele djurpark verkar också jättebra! Det får vi lägga på minnet.

    Någon kaninkulle som man kan kika in i har inte Skånes djurpark (som jag minns det), men man kan kika in hos uttern (och bävern kanske?) i alla fall. De sover ju i och för sig mest när de är inne i sitt bo, så det är ju inte så jättemycket action där...

    SvaraRadera
  3. Bäverspaning har vi just varit på jag och maken. Tyvärr ingen bäver i kväll. Den verkar kameraskygg, när man inte har kamera med då simmar de lugnt under bron där vi står-men med kamera med stannar de inne i sin koja eller vänder när de ser oss.

    Djurparker nu är så mycket mer intressanta än förr som de där man kan kika in i djurbon som hos er eller kaninkullen i Lcksele. Där kunde man också se en illermamma med små ungar genom glas och en bäverhydda, men den bävern var nog släkt med dem här i Sangisälven, vi hade kamera så den höll sig undan.

    Här har vi rätt mycket björn, en björnmamma har sitt revir precis där vi bor och i år har de sovit länge pga den stränga långa vintern så det var verkligen konstigt att Skåne-björnarna vaknade tidigt. Stackars små babybjörnar som måst ut i djupsnön.

    SvaraRadera
  4. Typiskt att de håller sig undan just när man har kamera!

    Jag försökte fånga de första fjärilarna och humlorna för året på bild, för några veckor sen, men jag gav upp och fotade blommor istället, de stod i alla fall still även när man kom med kameran... Och när jag var i Malmö häromdagen ville jag gärna ha en bild med en mås med i, men så fort jag lyfte kameran fanns inte en mås inom kamerans hela siktområde, och så fort jag sänkte kameran var de överallt...

    SvaraRadera