onsdag 16 mars 2011

Twitter-repris

Igår kommenterade jag i två tweets den kristna debatten om helvetet (uppblossad, främst, med anledning av Rob Bells nya bok Love wins) på följande vis:


"Det är fascinerande hur många troende tycks *behöva* ett helvete i sin tro. Lite som att 'utan en pistol mot tinningen vägrar jag Gud' "


och


"Och sen undrar de varför den tron inte verkar attraktiv för andra... Hint: Ingen annan vill ha det du själv endast tar emot under dödshot"


Och idag skrev jag, nu kanske i första hand med anledning av panikreaktionerna på att den kristne trollkarlen Samuel Varg Tunberg skulle uppträda i en kyrka, men egentligen som reflektion kring ett bredare (mycket bredare, tyvärr) fenomen:


"OM följande i Bibeln är sant
1: Gud är kärlek
2: den fullkomliga kärleken fördriver all fruktan
3. Jesus är sanningen
4. sanningen skall göra er fria"


"Borde då inte majoriteten av de kristna (som vill ha oss att tro att de har den Guden och den Jesus i sina liv) vara MINDRE rädda, inte MER, och MER kärleksfulla, inte MINDRE, och MER angelägna om sanningen, inte MER angelägna om undansopande?"




Tänkte att jag skulle repetera de tweetsen, tillsammans, här på bloggen idag. Det får bli min teologiska kommentar för dagen.

4 kommentarer:

  1. Så sant jag har också frösökt få de där talibanerna att tänka efter på den punkten-men icke sa Nicke, de är snarare Satanister än kristna anser jag. De följer inte Jesus de flyr från Satan, den viktigaste figuren i deras tro.

    SvaraRadera
  2. Visst är det sorgligt! Och Gud blir dessutom så liten i deras hantering. Mest ett verktyg de använder i sin (heroiska?) kamp mot Satan.

    SvaraRadera
  3. Jo, det är som om de lever i ett evigt WoW-spel eller spelar Barda live, där Karl visserligen är kunnig i mycket men ändå rätt liten och beroende av hjälp. Det är väl därför de inte förstår hur hemskt elakt och hädiskt de talar. De verkar inte riktigt tro på Gud helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. Wow och liknande spel var en mycket bra liknelse!

    SvaraRadera