fredag 17 december 2010

Cupcake award!

Jag har fått en Cupcake award från flitiga och läsvärda bloggaren Tofflan, som jag nyligen börjat följa. Man får tacka, man får tacka! 



Med utmärkelsen följer några förpliktelser, nämligen följande:
1. Tacka den du fick utmärkelsen ifrån.
2. Kopiera Awarden till din blogg.
3. Berätta vilka tre författare som hör till dina favoriter, och nämn en favoritbok per författare.
4. Skicka cupcake awarden vidare till fem bloggare du tycker förtjänar den.

OK. Punkt ett och två. Check!

Då var det favoritförfattarna och favoritböckerna då. Inte det allra lättaste att välja, men here goes:

Numero uno:  Eftersom det är jul passar det med en deckare på förstaplatsen. Det får bli, helt utan tvekan, Carol O'Connell, som jag skrivit om några gånger förr på denna blogg, och då den absoluta favoriten: Flight of the stone angel. Hon är mästerlig på att skapa miljöer och karaktärer som verkligen biter sig fast. Och som engagerar mer än bara för deckargåtan.

Numero due: Fjodor Dostojevskij. Ständigt denne Fjodor... Nu var det visserligen en tid sedan jag hade min riktiga Dostojevskij-period (det var nån gång under tidiga gymnasieår som jag plöjde Dostojevskij på nätter och på tåg), men det är ju en författare som är svår att komma runt. Och varför inte rekommendera just den bok som fick mig att fastna i Dostojevskij-träsket: Brott och straff. Spännande och existentiellt. Som en deckare och en halsbrytande lektion i moralfilosofi samtidigt. Vi hade i uppgift att läsa del ett. Och bara del ett, egentligen. Men jag kunde inte lägga ifrån mig boken utan plöjde hela. Och sen var det kört...

Numero tre: Jag tror jag sätter Carl Jonas Love Almqvist här, en annan gammal favorit. Det går an, är väl en av hans allra mest kända verk. I betydelsen, den man läser i skolan och så vidare. Och den är alldeles utmärkt! Men min favorit-Almqvist är ändå Drottningens juvelsmycke, med den vackra/vackre Tintomara. Spännande, vacker, sorglig, klok och humoristisk, sätter den frågetecken vid mycket i människolivet och utropstecken vid ännu mer.

Så var det då dags att skicka vidare, och kommen till denna punkt upptäckte jag två saker om mitt eget bloggläsande: För det första, jag läser inte så jättemånga bloggar. För det andra, precis alla bloggar jag läser är riktigt bra, och därmed svåra att välja emellan. Men...de fem som får cupcake award från mig är (utan inbördes rangordning):

Mackan Andersson – författare, ståuppkomiker och frälsningssoldat, har mycket att säga om det mesta, men kanske mest om humor, skräck och teologi.
Samuel Varg Thunberg – trollkarl med mörka litteraturtips (jag vet att den här muffinsen kanske inte passar helt in i stilen på din blogg, men du kan kanske photoshoppa den svartvit, och byta ut hjärtat mot en dödskalle?)
Cecilia W – "en bokblogg, en livsblogg och en samhällsblogg". Och en mycket läsvärd sådan.
Monika Olsson Kolkman - har en bokskrivardagbok på sin blogg där vi kan få vara med i skrivarvåndorna och skrivarglädjen
Lönnmyrorna – för att jag är nyfiken på om det hinns med något läsande i myrstacken....

2 kommentarer:

  1. Å så kul och intressant! Fjodor och CJL läste jag mycket under mina litteraturstudier, därefter något mindre. MEN de ÄR bra, de gamla "klassikerna", det kommer man inte ifrån!

    SvaraRadera
  2. Jo, de är väl klassiker av en anledning i de allra flesta fall... Om du är deckarläsare så kan jag verkligen rekommendera Carol O'Connell. Hennes böcker lär ska finnas i svensk översättning numera. Men personligen skulle jag nog föredra originalet.

    Om inte annat så för de hiskeliga omslagens skull! Kolla träfflistan här och jämför de svenska omslagen med de amerikanska och engelska så förstår du vad jag menar:
    http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=Carol%20O'Connell&fromproduct=true

    SvaraRadera