onsdag 8 december 2010

Adventskalendern: Lucka 8

framsidan

Det har blivit dags för lucköppning igen. Lucka åtta idag. Bakom den hittar vi en biljett till Sveriges största Brandkårsmuseum. Vilket är antingen precis så skoj som det låter. Eller mycket roligare än det låter. Beroende på tycke och smak och sånt... Vare sig man vill bejaka sitt inre brandsoldatslekande barn och titta på häftiga brandbilar, eller lära sig nåt om historia, är det ett ställe väl värt ett besök. Eller om man befinner sig i närheten och vill ha en fika eller en glass. Det finns en badsjö på gångavstånd också, förresten.

Biljetten är använd som bokmärke i Harry Potter and the Deathly Hallows. En bok som också bejakar det inre barnet, kanske. Även om den är en av de mörkare böckerna i serien (och än så länge, så vitt jag vet, den sista/senaste). Den solidariserar sig i alla fall tydligt med de små och svaga, och visar på faran med hyllandet av styrka och förföljelsen av de avvikande. För den som kan sin tyska/centraleuropeiska 1930-talshistoria är parallellerna ibland måhända nästan övertydliga, det är min enda invändning mot boken (men en särskilt stor eller tungt vägande invändning är det inte).

En god vän sa en gång (kanske inte helt på allvar...) att mänskligheten kan delas in i Harry Potter-fans och Sagan om ringen-fans (hon hörde till de senare), och att det inte är möjligt att vara båda delarna... Jag vet inte om det är fullt så kategoriskt i verkligheten, förmodligen inte. Jag vet däremot att jag själv föll för Harry Potter redan i första boken, men aldrig har lyckats riktigt intressera mig för den där ringen, varken i bokform eller filmform (jag har försökt båda delarna...).

Rekommenderar både Harry Potter and the Deathly Hallows och brandkårsmuseet gör jag i alla fall!

baksidan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar