torsdag 16 december 2010

Adventskalendern: Lucka 16

Diverse utskrifter är något som ofta blir bokmärken, tillfälligt eller permanent, i det här huset. Bakom lucka 16 hittar vi en utskrift från Qattmimsans Queermanualer.



Eller närmare bestämt en del av utskriften i fråga (hade jag skannat in hela hade den blivit oläslig här på bloggen). Det är en bild och ett citat ur Rocky Horror Picture Show som illustrerar sista sidan av queermanifestet. En svensk version av The Queer Nation Manifesto. Ett av de viktigaste, kanske det viktigaste, dokumenten från Act-Up och den aktivistiska delen av queerrörelsen. En text som nu hunnit få 20 år på nacken.

Dessvärre finns inte qattmimsan, som också gick under namnet "Den Rysansvärda", kvar på webben. Åtminstone inte som just qattmimsan. Se dagens lucka som min hyllning till två mycket viktiga personer i svensk hbtq-historia.

Vad som däremot finns kvar är Rocky Horror Picture Show. En film/musikal som jag tror att man antingen hatar eller älskar. Själv anser jag det omöjligt att vara på dåligt humör efter en titt på Rocky Horror. Och jag skulle gärna ha en stillbild från Tim Currys/Frank-N-Furters framförande av "I'm going home", i filmens slutscener, som affisch på väggen. Det vill säga, om vi hade någon ledig väggyta för affischer här i lägenheten...

I brist på det kan jag, och ni, lyssna till sången nedan



>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar