fredag 5 juli 2013

Bildblogg: Om lyktstolpens eventuella skönhet

... Jag såg en ny modell av gatlykta/lyktstolpe (med LED-ljus) här utanför, och var inte direkt impad. Men, nej. Det hade ingenting alls med LED-teknologin som sådan att göra. Det handlade om estetik.

För att visa vad jag menar har jag samlat ihop några av mina lyktstolpsfoton (och dessutom tagit ett foto av den nya lyktmodellen, för jämförelse).

Nördigt? Helt otvivelaktigt. Men titta bara på bilderna och skippa min text om du störs av dylikt...


En hög lyktstolpe ur grodperspektiv. foto: Reb Dutius

Vi börjar med den här. Lång, smäcker och majestätisk sträcker den
sig mot skyn.

En grupp lyktstolpar mot bakgrund av grå himmel. foto: Reb Dutius

Ibland möts även lyktstolpar i grupper.
Och när de gör det får de något nästan utomjordiskt
över sig. Eller *kan* få. Om någon tänkt
kring estetiken.

Samma (gamla) modell som ovan.
Samma smäckra, rundade form på vinkeln.
Samma imponerande längd.

lyktstolpe omgiven av trädkronor. foto: Reb Dutius

Omgiven av trädkronor behöver den alls inte känna sig
mindervärdig.

lyktstolpar i solnedgång. foto: Reb Dutius

Palmer i solnedgång? Varför det, när det finns lyktstolpar.

LED-gatlykta snett underifrån. foto: Reb Dutius

Men den här? Näe. Kantig. Kort dessutom
(även om detta foto är taget på ett sätt som smickrar
dess längd)

LED-gatlykta med rundade former. Underifrån. foto: Reb Dutius

Slutligen. Bara för att bevisa att det inte är
vare sig LED eller nya former jag vänder mig emot:
Ett riktigt vackert exemplar av ny LED-gatlykta.
Jag skulle möjligen kunna tänka mig ett fäste som gör
övergången till stolpen mindre abrupt.
Men det är en mycket liten detalj. 
Som är lätt att bättra på dessutom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar