måndag 20 maj 2013

Hej @Smyrnakyrkan ...

... kan vi prata webstrategi?

Jag såg att ni börjat lägga ut era predikningar (eller om predikovideor är ett bättre ord) på YouTube. Jättebra initiativ! (Faktum är att det främsta skälet till den här bloggposten är att ta tillfället i akt att ge en tumme upp för det).

Det är bra av främst två skäl:

1. För att nå ut utanför kyrkväggarna. Det är fler människor som surfar på YouTube än som går in på er hemsida (tror jag att jag kan säga med säkerhet utan att känna till er webstatistik...). YouTube ger också (om man vill) större möjligheter till kommunikation med de som tittar (i videobeskrivningen, men ännu mer i kommentarsfältet, om man nu väljer att aktivera det).

2. Det ger intresserade möjligheten att prenumerera på era videor (och på så sätt få nys om att det finns nya sådana lättare än om de är tvungna att hålla koll på en hemsida).

Tack vare inbäddningsmöjligheten så behöver ni ju heller inte välja mellan att ha filmerna på hemsidan eller att ha dem på YouTube, det går att göra båda delarna samtidigt. Och på så vis få fördelarna av båda varianterna.

Dock, lite relaterat till det där med att hitta, ni kan med ett enkelt grepp bli ännu bättre!

Skapa en kanal för Smyrnakyrkan (eller skapa olika kanaler beroende på innehåll om ni hellre vill och har tänkt att bredda ert videoutbud), och se till att både kanalens namn och beskrivning innehåller ordet "Smyrnakyrkan". Beskrivningen får gärna därutöver berätta lite om er, men ännu mer om vad ni vill med kanalen (är den till för predikningar enbart, skriv det där).

Detta gör nämligen (och nu tar vi två skäl igen...):

1. Att er kanal, och indirekt era uppladdade videor, blir lättare att hitta. Vilket förbättrar den där nå-ut-effekten.

2. Att ni som avsändare blir tydligare. Vilket lär göra kommunikationen med de ni möter på detta sätt både bättre och mer frekvent.

En bonuseffekt av att ha en kanal (eller flera kanaler) för just Smyrnakyrkan är sedan att den kanalen kan "gilla" videor som är relaterade till Smyrnakyrkan, men uppladdade av andra användare, och på så sätt göra även dessa synliga via kanalens sida.

Sådär. Det var väl ungefär det om video på webben.

Men när jag nu ändå har er på tråden så att säga, på ämnet webstrategi, så vill jag gärna passa på att kommentera även podcasts. Och då framförallt serien Eftersnack (som var just eftersnack till predikan) som ni började med nån gång förra året (tror jag), och som sedan avstannade (om den nu inte är nedlagd) i januari.

Också ett bra initiativ!

Jag tyckte, som i alla fall då-och-då-lyssnare, att den började hitta sin form mot slutet (om det nu var slutet?), så det var lite synd att den inte fortsatte där.

Jag tror dessutom att podcastformen skulle kunna användas för den där kommunikationen med människor här ute på nätet på fler sätt än så.

OM man inbjuder till, och skapar bästa tänkbara möjligheter för, kommunikation i form av kommentarer och frågor i exempelvis kommentarsfältet på YouTube, så kan dessa sedan följas upp även i en efter-predikan-podcast (om den sen är just Eftersnack eller någon annan kan kanske spela mindre roll).

I idealfallet skulle det kunna innebära infallsvinklar och frågor som är lite mindre förutsägbara, eller interna, eller vad man nu ska kalla det.

Det skulle också kunna ge församlingsmedlemmar (ytterligare) möjlighet att ställa frågor kring predikningarna. Och förstärka den kommunikationen och dialogen också.

Kort och gott, en win-win. Fundera på det!


---------
PS. Vet inte hur (eller om) ni tänker kring YouTube vs. Vimeo som plattform. Båda delarna erbjuder ju lite av samma saker. Skillnaderna är främst att YouTube har fler användare, och att Vimeo har vissa begränsningar för ett gratiskonto (och alltså kostar att använda om man vill slippa de begränsningarna). Personligen skulle jag säga att YouTube är det bättre valet för just er användning, men det är ju lite en smaksak. Ni kan läsa mer om den frågeställningen här

PS2. För er andra, som eventuellt är nyfikna på vilka YouTube-videos jag pratar om. Det finns än så länge (TROR jag) två. Från 12 maj och från 19 maj

PS3 tillagt 130523 kl. 16:21: Ser att tidningen Dagen har en artikel om podcasts idag (23 maj). Lägligt. Där finns lite exempel på förebilder ni kan kika (eller lyssna) på. Ett annat jättebra exempel, ur kristen miljö, på samtal, om ibland kniviga ämnen, i podcastform, är Holy Cow BBQ (No place for chickens)

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för din uppmuntran och input!

    Jag ska ta upp samtalet kring en egen Youtubekanal och har ambitionen att driva podcasten Eftersnack till hösten. Vi har pratat lite om att få input och dina idéer tar vi med oss.

    Tack igen!

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande! Ser fram emot att lyssna till Eftersnack igen då, med andra ord. :)

    SvaraRadera