tisdag 19 juni 2012

#bibliotek : tidningsrum förr och nu

Satt i helgen och pysslade lite med min, numera övervägande digitala, urklippssamling. Den är övervägande digital i första hand för att jag numera huvudsakligen läser artiklar, såväl nyhetsartiklar som de mer djuplodande, digitalt. Och sparar de särskilt intressanta just digitalt. I andra hand för att jag också bit för bit digitaliserat och digitaliserar den del av samlingen jag har på papper, när så är möjligt genom att söka upp artikeln digitalt, i andra, de flesta, fall genom att scanna in dem. Det rör sig om omkring 3000 artiklar, så det är inte gjort på en eftermiddag.

Det var i samband med den senare typen av pyssel som jag drabbades av lite nostalgi, och mindes tiden när  jag faktiskt använde bibliotekens tidningsrum ganska regelbundet. Och ungefär samtidigt insåg att det som har ersatt tidningsrummen för mig är hur tillgängliga de allra flesta dagstidningar numera är på nätet (visst, alla lägger inte ut allt gratis, men de flesta lägger ut tillräckligt mycket för att det ska fylla det behov som en stunds bläddrande i någon lokaltidning från en annan del av landet, eller i en nischad morgontidning av något slag, fyller).

Jag vet förvisso att tidningsrummen fortfarande används. Det ser jag ju, även om jag själv inte är någon flitig användare där. Och jag tror att de, även i sin nuvarande utformning, fortfarande behövs. Om inte annat för de många äldre som gör ett besök där till en del av sin dagliga rutin.

Däremot fick den här insikten mig att fundera kring tidningsrummens framtid. Internet, och möjlighet att antingen boka och använda en dator med internetuppkoppling, eller att surfa med sin egen dator, telefon eller surfplatta på bibliotekets trådlösa nät (eller, kanske allra vanligast, båda delarna), finns ju redan sedan rätt lång tid på biblioteken. Precis som alla folkbibliotek jag känner till fortfarande har tidningsrummen kvar. Men få har uppdaterat sitt tidningsrum till något som utnyttjar den förändring som tidningsmediet faktiskt har genomgått.

Vågar man drömma om framtida bibliotek med, exempelvis, läsplattor till lokal utlåning som tidningsrumslösning? Läsplattor som skulle kunna ha bokmärken för nätversionerna av de största/viktigaste dagstidningarna på startskärmen (för att underlätta för mindre vana användare). I en ideal värld, fast nu vet jag att jag talar om lösningar som kräver större ekonomiska resurser än de flesta bibliotek har idag, skulle man kunna tänka sig att "tidningsrummets" läsplattor också var utrustade med digitala prenumerationer / pdf-prenumerationer på de tidningar som erbjuder sådana.

Finns det något sådant på något bibliotek i Sverige? Och, nej, jag menar inte utlån av läsplattor, DET vet jag att det redan finns. Jag menar bibliotek som har tänkt digitalt när det gäller just dagstidningstillhandahållandet (och/eller kanske i tidskriftstillhandahållandet).

Berätta gärna om sådana lösningar om ni känner till dem. Det skulle jag tycka var oerhört intressant att lära mer om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar