onsdag 7 mars 2012

Tidsresor

När man är road av Science Fiction, som jag är, så är ju det där med tidsresor en mycket rolig tankelek. Dessvärre har nog jag, Anna och kompisen M redan lyckats bevisa att de (åtminstone) inte kommer att uppfinnas i vår livstid. Antingen det, eller att vi kommer bli mycket glömska/senila innan dess.

Vi satt nämligen på ett tåg en sommardag, trötta efter sen konsertkväll dagen innan, och rätt hungriga eftersom vi satt på tåget när vi egentligen borde ätit lunch (ursprungsplanen var att ta ett tidigt morgontåg, men fullt så morgonpigga var vi alltså inte). På något sätt lyckades det trötta samtalet innefatta både tidsresor och pizza (vi var hungriga, som sagt...) i ett och samma sammanhang. Och någon kläckte idén att om tidsresor uppfinns i vår livstid så borde vi kunna bestämma, just nu, att vi i framtiden ska resa tillbaka till den här dagen, och att våra framtida jag ska fixa pizzaleverans till våra nutida jag, ungefär just nu. Med det bestämt tittade vi en stund lite förväntansfullt på dörren, men ingen pizza dök upp. Vi modifierade "beställningen" till "vid nästa station". Men, tyvärr, ingen pizza dök upp där heller. Så åtminstone tre möjliga tolkningar finns alltså:

1. Inga tidsresor uppfinns i vår livstid
2. Vi kommer då tidsresor uppfinns ha glömt bort den här tågresan
3. Av någon anledning är just matleveranser ett förbjudet användningsområde för tidsresor.

M lanserade också tolkningen

4. Våra framtida jag tycker inte att våra nutida jag har förtjänat någon pizza, utan tycker att vi får skylla oss själva när vi inte tog morgontåget.

Fast det sista tyckte vi kändes som en lite tveksam tolkning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar