onsdag 28 mars 2012

Men om det sägs många gånger...

Helgens allra mest inspirerande nyhet var utan tvekan den om kärleksbreven på Facebook som ett försök att stoppa ett förestående krig mellan Israel och Iran.

Roni Edri, som är grafisk formgivare och bor i Tel Aviv, har på Facebook lagt ut en bild av sig och sin lilla dotter med texten "Iranians we will never bomb your country We love you". Han har också bifogat ett brev där han skriver bland annat

"Jag såg en av er på TV. Han talade om krig. Jag är säker på att han inte representerar folket i Iran...Om ni ser någon av oss på TV som talar om att bomba er – var säkra på att han inte representerar alla israeler"

Responsen har inte låtit vänta på sig, bland någon av folken. Nu finns bland annat en motsvarande sida, "Vi älskar Israel", skapad av en iransk arkitekt.

Men den kanske mest, för mig i alla fall, talande responsen var det brev från en iransk skolflicka till Edri, där hon berättar att hon i skolan tvingats trampa på den israeliska flaggan, och blev förundrad, och lite förvirrad, när hon såg bilden av Roni Edri och hans dotter, eftersom dottern såg ut som hon själv, en vanlig flicka. Tänk att en enskild individs initiativ kan krossa demoniserande nidbilder av ett folk, sådana som är själva förutsättningen för krig och förföljelser!

Ronis hustru, Tamar, säger "Vi är inte naiva. Vi vet att världen inte förändras av att någon säger I love you. Men om många säger det? Vem vet."

Ja, om det sägs många gånger! Då kanske!

En kampanjsida för Iranians we love you finns här. Där du bland annat kan se nedanstående video med Roni Edri, där han läser ur brevet och berättar om reaktioner och om idén bakom. Men också mycket mer, donera till den här fredskampanjen till exempel. Eller läsa mer om den.







>





PS. Jag hade gärna länkat till de båda Facebooksidorna, men jag hittar dessvärre bara Roni Edris. Om du har en länk till den iranska sidan, så blir jag jätteglad om du uppdaterar mig med den infon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar