lördag 18 februari 2012

Melodifestivalalternativ 18 feb

Jag är en sån där konservativ och bakåtsträvande människa som tycker att meodifestivalen förlorade en stor del av sin charm när den blev en TV-serie som löper över hela våren, istället för en stor gala vid ett enda tillfälle på året. Mitt motgift har varit att helt enkelt titta endast på finalen, och betrakta den som melodifestivalen i singular helt enkelt... Fast jag får erkänna att i år är jag ganska begränsat intresserad även av att göra det, den myckna melodifestivalhaussen i reklam och tidningar etc gör liksom att man tröttnar utan att ens ha tittat, men vi får väl se.

Hursomhelst, vi sa idag att


"Det är dags för den alternativa melodifestivalen att komma tillbaka!"

Det vore ju nåt, det ;-) Vet inte riktigt hur den skulle se ut i 2010-talstappning, men kul bara att fundera kring.

Men i väntan på det får man väl försöka roa sig med annat mellan klockan 20 och 21:30 på lördagar. Och det var där jag tänkte vara behjälplig med lite tips.

Är det musik du vill titta på, och fortfarande helst på TV, kan jag rekommendera att du väljer den alternativa kanalen SVT2. Kanal 2 kom ju till med motiveringen att det behövdes en alternativ kanal, vid sidan av den mer mainstreamorienterade (nåja, allt är relativt...) ettan. Och delvis försöker de väl än idag att leva upp till den målsättningen. Ibland i alla fall. Som idag, till exempel.

Mellan klockan 20:30 och 21:15 sänds nämligen Veckans föreställning, som just idag är en konsert från New York med Max Raabe och hans orkester (vill du veta hur de låter finns ett smakprov här). Jag vill egentligen inte säga det förutsägbara att DET är musik det. Men det är det ju, så jag säger väl det... Fram tills den konserten börjar kan man värma upp med annat musikrelaterat i tvåan, nämligen en dokumentär om violinisten Jascha Heifetz (börjar klockan 19).

Om du har tillgång till en hyfsad videoaffär, i den fysiska världen eller online, och vill ha ett spelfilmsalternativ till melodifestivalen, fast samtidigt med anknytning till dylika tävlingar, så kan jag rekommendera American Dreamz från 2006. En komedi som driver hejdlöst med sångtävlingar i TV (fast det är snarare Idol och liknande  den tar sikte på förstås). Riktigt rolig. Och, som jag brukar säga när jag rekommenderar den, faktiskt en film där Hugh Grant är sevärd...

Sådärja. Det var mitt bidrag till melodifestivalalternativen för kvällen. Hoppas ni får en trevlig kväll, oavsett vad ni väljer att titta på, eller göra.

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag och småpojkarna, som spelar fiol alla tre, ska absolut titta på Jascha Heifetz.

    Jag lyssnar annars på radioprogram jag missat under veckan medan jag städar vid denna tid.

    Gillade inte festivalen ens när det bara var en enda och nu är det rent hemskt!

    Min man är en riktig festivalnörd å andra sidan så han och de större barnen ska bänka sig. Fast till och med min man börjar tröttna nu.

    Däremot ser vi på den internationella festivalen, den tycker jag om sedan den blev mycket större. Det är i alla fall en liten orientering om populärkultur i länder som Moldavien och Serbien som jag annars skulle ha liten koll på.Och jag älskar Balkan-ballader! Molitva var en mycket värdig vinnare även om absoluta favoriten är Lane Moje.

    SvaraRadera
  2. Jo, den internationella festivalen ser vi förstås också. Fast en språknörd som jag tycker det är väldigt trist att så gott som alla länder skickar bidrag på engelska numera, förr var ju Eurovisionsfestivalen en chans att höra en massa olika språk sjungna...

    Här blev det Max Raabe-konserten PLUS American dreamz (även om vi sett den förut). Fast i omvänd ordning.

    SvaraRadera