lördag 14 januari 2012

Testar

Jag har ju, sedan gammalt, en "Mest läst just nu"-lista uppe i vänsterkanten här på bloggen. På prov lägger jag nu till en lista med "Mest lästa inlägg" (=de inlägg som är mest lästa totalt sett, inte bara just nu), längst ner i samma spalt.

Orsaken att jag inte har velat ha en sån "gadget" tidigare är att jag tänkt att den listan nog blir ganska statisk. Såvitt jag kan se i statistiken är det samma inlägg som ganska konstant ligger högst där. Å andra sidan finns det ju kanske en anledning till att vissa inlägg blir sådana som läsare fortsätter att komma till även långt efter att de skrivits, och då finns det kanske en anledning att visa vägen till dem (lite) tydligare också. Kanske.

Samtidigt tycker jag om den (relativa) ombytligheten i "Mest läst just nu", så jag är inte säker på att jag vill byta ut den. Heller.

En annan skillnad mellan dem är att listan med de totalt sett mest lästa inläggen innehåller mer information (de första raderna ur inlägget, och eventuella bilder). Det beror på att "Just nu"-listan skaffades när Blogger inte hade egna gadgets för den typen av listor, och man alltså var tvungen att använda sig av externa gadgets/widgets om man ville ha det. Bloggers egen listgadget, som kommit nu, ser alltså lite annorlunda ut. Och är lite mer informativ.

Och det är ju en annan sak att överväga. Att byta till Bloggers egna för korttidslista (de har visserligen inte "just nu", men de har "de senaste 7 dagarna"), för att få med den extra informationen.

Jag prövar att ha dem parallellt ett tag, helt enkelt. Så får vi se. Kom gärna med åsikter om hur Ni vill ha det, i kommentarsfältet här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar