måndag 28 november 2011

Googleinspirerat och filemakerrelaterat

Normalt sett är det bara i språkpolisiära frågor jag gör inlägg baserat på googlesökningar som använts för att hitta den här bloggen. Idag gör jag ett undantag. Någon har nämligen googlat sig hit på "skicka och ta emot epost i Filemaker", och Filemaker Pro ligger mig ju som bekant varmt om hjärtat...

Ett snabbt svar på den frågeställningen är att det beror på vilken version du har. I version 10 eller senare kan du skicka mail direkt från Filemaker, via en (valfri) SMTP-server (läs mer här). I tidigare versioner behöver du gå via ett mailprogram (men förutsatt att mailprogrammet accepterar att andra program skapar epostmeddelanden kan du alltså ändå skicka från Filemaker). Läs mer i hjälpfilerna för just den version du använder.

Vad gäller att ta emot epost tror jag det fortfarande saknas inbyggt stöd för det (är iofs osäker på version 11 där). Du behöver alltså en plugin. Eftersom jag själv aldrig direkt använt Filemaker för mailande (annat än när jag testat/lekt med funktionerna), så kan jag alltså inte tipsa om någon plugin för mail. Men googla på Filemaker+plugin+mail alternativt Filemaker+plugin+receive+mail så hittar du säkert något matnyttigt (och om du inkluderar versionsnummer för din Filemakerversion i sökningen så blir den ännu mer träffsäker).

Lycka till med Filemakandet!

Uppdaterat 111129: Såg att jag skrivit "send" istället för "receive". Var uppenbart inte helt vaken igår morse... Rättat nu i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar