fredag 9 september 2011

Fredagsmusik: You have to be there

Häromdagen upptäckte jag att musikalen Kristina även översatts till engelska. Jag är inget stort musikalfan (särskilt inte jämfört med Anna...), men just den älskar jag. Eller älskar många av sångerna från, i alla fall. I allra största synnerhet gäller det  Du måste finnas, som jag betecknar som en av de bästa sångerna om tro som skrivits. Att den argumenterar med, anklagar, och till och med betvivlar existensen av, Gud, gör inte tron den uttrycker mindre. Tvärtom. Endast i en trygg relation vågar vi släppa fram också det mörka, förtvivlade och arga, det gäller även i relationen till Gud.

Här är den i sin engelska version, som veckans fredagsmusik.







>







Vilken version jag själv tycker bäst om? Hmm. Jag lutar nog åt det svenska originalet, men den engelska har sina starka punkter också. Särskilt i första versen tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar