tisdag 2 augusti 2011

Guldkorn ur hyllorna: Pridespecial

Med anledning av att det är Pridevecka gör jag en liten specialvariant av guldkorn ur hyllorna, och lyfter fram särskilt sådana guldkorn som har hbt-anknytning på något sätt.

Först ut, ur religionhyllan, Que(e)rying Religion; a critical anthology, med Gary David Comstock och Susan E. Henking som redaktörer. En "tegelsten" på drygt 500 sidor, indelad i History, Tradition, Culture and Society och Scripture and Myth, med spännande och insiktsfulla bidrag i varje del. Teologer, religionshistoriker och andra religionsvetare, sociologer, antropologer, och en och annan från humaniorafältet, har skrivit om något område som berör mötet mellan religion och queera sexualiteter och könsidentiteter, ur olika perspektiv.

Jag har läst vart och ett av kapitlen/artiklarna, och de flesta har en hel del understrykningar och marginalanteckningar gjorda av mig, men det avsnitt som nog ändå har fått flest markeringar av min penna är "Tongues United: Memoirs of a Pentecostal boyhood" av Michael Warner (författare till queerklassikern Fear of a queer planet; queer politics and social theory).

Den berör ju just den koppling mellan queer och pingstreligiositet/pingstidentitet som jag själv utforskat i flera uppsatser med mera, så intressefaktorn för mig är maximal, men jag tror den är intressant även för många andra, med intresse för antingen queer eller religion.

Ett av hans huvudteman är de många likheterna mellan pingstidentiteten och den queera identiteten, främst då den likhet som består i att båda delarna är minoritetsidentiteter, och innebär en tillhörighet till minoriteter som inte alltid är så väl sedda.

Med hans egna ord:

The bliss of Pentecostalism is, among other things, 
a radical downward revaluing 
of the world that despises Pentecostalists. 
Like all religions, Pentecostalism has 
a world-canceling moment; but its world-canceling 
gestures can also be a kind of 
social affirmation, in this case of a frequently 
despised minority. I suspect that the 
world-canceling rethorics of queer sexuality 
work in a similar way. (sid. 230)

Alltså: Läs! Den är ganska dyr i inköp (om man inte, som jag, har tur och hittar den begagnad för ett par dollar), men är värd sina pengar. Om inte annat är den definitivt värd ett besök på biblioteket (Göteborgs Universitetsbibliotek har den, åtminstone, och du kan ju alltid beställa fjärrlån till ditt bibliotek av sånt som de inte har). Du kan också bläddra i den på Google Books, fast svårt att göra marginalanteckningar där förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar