onsdag 22 juni 2011

Bara en liten sak...

Var och hämtade några beställda böcker på Lunds UB igår eftermiddag, men när jag skulle registrera lånen gick det inte utan jag fick upp en varningsskylt med texten

 "Materialet kan inte lånas ut"

och något i stil med "Var god kontakta lånedisken/informationen." (osäker på den exakta lydelsen där). Eftersom jag hunnit vara med om det ett antal gånger sedan systemet med att registrera egna lån själv infördes på UB så räknade jag ganska lätt ut att vad den stackars apparaten egentligen försökte säga inte alls hade något med materialet att göra, utan att det handlade om att jag måste gå till informationen eller lånedisken för att bekräfta att mina adressuppgifter är desamma som de som står i låntagarregistret, och få en ny giltighetsperiod (=period innan jag nästa gång måste bekräfta mina adressuppgifter) för lånekortet.

Första gångerna det hände mig trodde jag, konstigt nog..., att när maskinen protesterar angående materialet så måste det vara just materialet det var något problem med. Tänkte att boken kanske på  något vis var registrerad som läsesalslån (sådana kvitteras ut i lånedisken), trots att den stod som hemlån i katalogen. Eller att, det har varit förklaringen till liknande felmeddelanden på andra bibliotek, boken av misstag fortfarande stod som utlånad till föregående låntagare.

Att ett bibliotek som har väldigt många studenter bland sina låntagare, studenter i en stad där bostadsmarknaden för unga inflyttade innebär många andrahandsuthyrningar och tillfälliga lösningar dessutom, vill se till att kontaktuppgifter för låntagarna uppdateras med jämna mellanrum är inte något konstigt alls. Däremot är det en rejäl irritationsfaktor att maskinen inte kan säga just det (förslagsvis: "Ditt lånekort behöver förnyas [alt. få en ny giltighetsperiod]. Var vänlig kontakta informationsdisken"), utan istället påstår att materialet inte är möjligt att låna ut.

Snälla, snälla, ändra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar