söndag 6 mars 2011

Söndagskväll...

###

Våren är här, och jag är helt slut, skulle man kunna sammanfatta läget. Förstår inte hur vårsolen kan göra en så utmattad. Fast det är klart, det kanske är långpromenaderna och all den friska luften. Kan inte vara nyttigt sånt...

Fångade en vacker vårhimmel, med några mindre klädsamma skorstenar i, för ett tag sen (se nedan). Men i helgen (första riktiga vårdagarna här), så har jag faktiskt inte haft kameran med mig en enda gång. Dessvärre.

Skön ny vecka tillönskas i alla fall alla läsare! Och sov gott, när natten infinner sig. Det tänker jag göra. Med det snaraste...


4 kommentarer:

  1. Vackert vårväder kan göra en trött, det är verkligen underligt. För mig är det liksom både och-enormt mycket energi, rubbade sömnvanor och oförklarliga trötthetsattacker. Jag springer lätt halvmilen innan frukost men somnar till exempel över min jättespännande Franska språkhistoriebok (Le français dan tous les sens av henriette Walter).

    Den är verkligen hur intressant som helst, men helt plötsligt drömmer jag om medeltida böjningar av verb i stället för att läsa om dem och mina anteckningar på alla möjliga och omöjliga språk ser ut som om jag tagit någon konstig svamp till frukost.

    Min häst är likadan, först jättepigg och sedan trött så hon nästan somnar. Så här års får hon extra b-vitamin för att klara övergången till vårljuset som för hennes del även innebär byte från den underbara tjocka vinterpälsen till sommardito och att hennes ägglossningar kommer igång.

    Kanske lite extra B-vitamin fixar tröttheten också för oss människor? Min man försöker mata mig med vegemite-det är inte gott, hoppas det är nyttigt=)

    SvaraRadera
  2. Önskar mig också härliga långpromenader i vårljus, men i morse snöade. Och så är det förb. mycket snö och snorhalt här. Jag har svårt att ta mig längre än till garaget, typ...
    Vacker bild, skorstenarna till trots! :D

    SvaraRadera
  3. Alma: Kanske att B-vitamin kan vara nåt! Nån anledning måste det väl finnas till att de där energidryckerna ofta är B-vitaminberikade...

    Faktum är i alla fall att på koncentrationssvårigheter och minnesproblem etc som beror på stress har B-vitaminerna en rent mirakulös effekt. Det kanske inte är riktigt samma sak som trötthet, men något samband finns det väl där.

    När Anna var inlagd med vad som skulle visa sig vara MS, men som då ännu var odiagnosticerat, blev jag, kort och gott, dum i huvet. Skulle jag gå och handla behövde jag alltid en lapp, om jag så bara skulle ha en eller ett par saker, för när jag kom till affären hade jag ingen aning om vad jag skulle ha där. Och läsa gick knappt alls, för jag tappade koncentrationen efter ett par, tre meningar och fick börja om (å andra sidan, hade jag lyckats behålla koncentrationen hade jag säkert ändå inte kommit ihåg början på en sida när jag kom till slutet av den...).

    Jag fick rådet av någon medicinkunnig bekant att ta någon form av B-vitamintillskott, med motiveringen att det säkert hade samband med den situationsbetingade stressen, och då skulle det hjälpa. Jag var lite skeptisk, och tyckte att det väl i så fall var mer något psykiskt, och vad skulle vitaminer ha med det att göra? Men det var ju värt ett försök i alla fall, för vardagen blir rätt besvärlig när man är så vimsig. Och effekten var helt otrolig, som sagt. Som att slå på en strömbrytare i huvudet som någon råkat slå av.

    Själen och kroppen hänger visst ihop mer än man i regel tänker sig...

    SvaraRadera
  4. Tofflan: Jo, trevligt med ljuset (och inte minst värmen) är det onekligen. Skönt att inte frysa nästippen av sig så fort man vågar sig ut... Jag drar fortfarande, på ren rutin, på mig både tjock tröja och vinterjacka när jag ska gå ut, men det börjar nog bli aningen overkill...

    Hoppas våren tar sig till Uppsala också snarast möjligt! Nu kan det väl räcka med snö. även hos er. Till och med sportlovet är väl slut nu (jag håller i och för sig aldrig reda hur det är uppdelat över landet, men häromkring är sportlovet slut i alla fall).

    SvaraRadera