torsdag 17 mars 2011

Lite lättsam läsning

###

När somliga i debatten kring Love wins kom med teologiska checklistor som de ville stämma av mot boken, för att se om den var teologiskt korrekt eller hädisk, kunde jag inte låta bli att få upp den här bilden av @nakedpastor (David Hayward) i huvudet.



Beställ den som konsttryck här, upptäck fler av hans alster här (t.ex. hans kommentar till Rob Bell-debatten), och läs dessutom gärna hans blogg (där ännu fler av hans teckningar dyker upp).

5 kommentarer:

  1. Kul. Tyvärr vet väl inte de där talibanerna vem Origenes var, men jag kanske bara inbillar mig att de är så obildade.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är väl såväl kristendomens historia som bibeltexternas tillkomsthistoria, kontext o.s.v. något som fundamentalister av den typen har ganska luddiga uppfattningar om.

    Tror jag har nämnt det tidigare, men när jag började läsa teologi blev jag till att börja med arg över allt som (som jag uppfattade det då) ljugits om och undanhållits i min ungdoms pingsttradition. Sannare, men inte ett dugg mindre sorgligt, är nog att det troligen handlade om (en enorm) brist på kunskap snarare.

    SvaraRadera
  3. Jo det där med att värja sig för kunskap är väl liksom grundförutsättningen för att orka vara en sådan där kättarbrännare. Man måste ju dessutom värja sig för allt för mycket bibelkunskap också. Jobbar just nu med fransk språkhistoria och Occitaniens francisation som ska bli en uppsats med tiden om hur korståget mot Albigensarna och universitetet i Toulouse samverkade i denna process. Just kättarbränningarna efter detta korståg var fasansfulla man brände ihjäl hundratals människor per dag när det var som värst. "Rosens namn" utspelar sig under denna onda tid och ajg har ännu inte orkat se hela filmatiseringen pga den vidriga kättarbränningen.

    Nej i denna fråga vågar jag sticka ut haken och döma; man kan inte vara särskilt helgad om amn vill bränna dem som inte tror som jag på bål nu eller i Hels rike sedan. Dessutom tror jag inte på Hel.Men bara den perversa lusten att bränna folk där är ju helt vriden.

    SvaraRadera
  4. "Värja sig för kunskap". Ja, tyvärr, ganska precis så är det nog alltför många gör. De inte bara passivt avstår från att lära mer, de aktivt undviker.

    Jag tror de sadistiska helvetesfantasierna fått och får sådan lockelse för att det är ett legitimt utlopp för vrede (att den/de som blir föremål för eldsfantasierna sällan är den/de som är upphovet till den där uppdämda ilskan är sen en annan sak förstås).

    Vreden är ju annars väldigt tabu för den som hör till den fromhetstradition som vördar och värnar helvetet.

    Osunt, tror jag. Och skapar alla möjliga slags själsliga sår.

    Att vi bör iaktta behärskning och omdöme när det gäller hur vi uttrycker vår ilska, så att vi inte gör någon illa, är ju inte detsamma som att sky och frukta känslan som sådan. Ibland är den också oerhört motiverad, uttrycket "helig vrede" finns av en anledning...

    SvaraRadera
  5. Visst, Guds "orge" vrede är en slags obehärskad kärlek egentligen. Men det där med obehärskad kärlek gillade ju inte grekiskt influerade antika människor så det blev liksom bara vrede/ilska av det och den heliga vreden reserverades för gud och förstås tas den fram när man ska bränna kättare.

    SvaraRadera