måndag 28 mars 2011

Earth Hour och stress

###

Om vi är hemma när Earth Hour infaller så brukar vi släcka lampor, stänga av apparater och tända stearinljus. Fast hemma har vi av någon anledning inte varit så ofta just den tiden och den kvällen de senaste åren, det är nog bara en gång tidigare som vi faktiskt varit det. Något år har vi varit hemma hos andra* som har släckt ner.

Men i år var vi alltså hemma under Earth Hour, och hade besök av grannen. Som vanligt när så många elektroniska apparater stängdes ner samtidigt i hela huset slogs vi av hur otroligt lugnt och tyst det blev. Och hur otroligt lugna VI blev! Det kändes som om stressnivån i kroppen sjönk med ett woosh. Man har så mycket ljud och så många stressfaktorer runt om sig hela tiden vanligtvis, som man inte alls tänker på förrän de försvinner.

Ungefär samma effekt har det när vi kommer till den där hyrda stugan där vi brukar vara någon vecka varje sommar. Där finns visserligen både el och TV. Men inget bredband. Knappt någon mottagning för mobiltelefonerna heller, man får åtminstone gå ut, och ofta gå ner mot stranden, om man vill använda dem (fast vissa stunder, särskilt på kvällen, finns det faktiskt ett hörn i köket som nästan har täckning, särskilt om man öppnar köksfönstret och lutar sig ut lite...). Och TVn är i regel avstängd, för den har inte de där oändligt många kanalerna som de flesta har idag, bara det som ingår i gratisutbudet för digitalboxen (SVT, men bara ettan och tvåan tror jag, inte de andra SVT-kanalerna, och jag har för mig att det är TV4 också, men jag ska inte svära på det). Om vi har TVn på där är det oftare för att titta på någon självvald och medhavd film (vilket blir något annat än att bara låta sig matas av vad som sänds).

Kort och gott, elektronikstressen blir så mycket mindre där ute, precis som den blev i lördags under Earth Hour, och det är när den blir det som man plötsligt förstår hur hög den är vanligtvis.

Jag vet att Earth Hour i första hand är en manifestation för att visa att vi tar problemen med vår ohållbara energianvändning (och lika ohållbara energiproduktion) på allvar, och vill att makthavarna också ska göra det, men jag tror att det minst lika mycket kan bli en ögonöppnare för oss själva. Både vad gäller hur mycket el vi använder vanligtvis och hur mycket av det som egentligen skulle kunna sparas in, OCH vad gäller det vi har att VINNA på att inte låta de där elektroniska prylarna vi omger oss med styra vår tid och ha vår uppmärksamhet precis hela tiden.

Vi åt en sen middag (tillagad före 20:30 förstås), och pratade med vår granne i stearinljusens sken, i tystnaden och lugnet.

Jag tror faktiskt att vi ska försöka göra något liknande lite oftare än bara en gång om året! Av helt egoistiska och icke-idealistiska skäl. Bara för att det är så skönt avstressande.

Uppdatering: Jepp, det är avgjort. Tills vidare har vi "earth hour" en kväll i veckan här hemma. Det ska bli skönt!

Candle of Hope, fotograf: Zeke

Läs mer:
Dagens Nyheter har ett bildspel som visar Earth Hour världen runt.
Helsingborgs Dagblad berättar om en Earth Hour manifestation som blev lite av ett fiasko. Mycket pukor och trumpeter på förhand och sedan en snubbling på mållinjen, kan man säga.




---
* Som dock fuskade, i mitt tycke, genom att ha den bärbara datorn igång, med motiveringen att den gick på batteri... Jag nämner inga namn...

7 kommentarer:

  1. Vi fuskade också och tittade på ett TV-program klockan 21. Men släckt var det och inget annat elektriskt var igång här!

    SvaraRadera
  2. Skönt! Som sagt vilsamt ibland.

    Jag minns en gång då elen i hela huset skulle stängas av (planerat) under någon timme. När den slogs av blev det verkligen knäpptyst. Plötsligt förstår man hur mycket ett hus fyllt med elektriska frysar, kylar etc. låter. Man TROR det är tyst ibland annars också. Men inte i jämförelse.

    SvaraRadera
  3. När vi firade Earth Hour första gången var jag som vanligt ensam här med alla barnen, plus en extradotter som bodde hos oss ett tag. Vi tog kvllen till att berätta spökhistorier för varandra och sedan började vi med det jätteofta. Det som är kul med Earth Hour är att alla gör detsamma överallt, men kura skymning är hur mysigt som helst när som helst.

    SvaraRadera
  4. Ja, särskilt när man som vi bor i ett flerfamiljshus lär det väl märkas skillnad på om alla (eller i alla fall många) gör detsamma, eller om det är bara vi. Men jag tror att det blir skönt i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Ja det blev ju inte så tyst hos oss heller, dårå, men det var mysigt i mörkret med tända ljus! :D

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé att stänga av elen en stund en gång i veckan! Det ska jag försöka införa här hemma... När jag bodde på landet för att par år sedan var det strömavbrott ibland, och så skönt det var! Kyl/frys, ventilation, värmepump - allt brus försvann och det blev tyyst. Jag känner exakt igen det du beskriver. Man får väl stänga av huvudströmbrytaren om det ska funka, för kyl/frys är en stor bov i sammanhanget. Inget hinner ändå tina på en timme.

    SvaraRadera
  7. Ja, de där fläktarna låter mycket mer än man tror. Precis som fläkten i datorn (eller, ännu värre, i en sal fylld med datorer).

    I kväll tar vi vår "earth hour" här. Det ser jag fram emot!

    SvaraRadera