söndag 9 januari 2011

Lite söndagsmusik

Nu när jag faktiskt börjar vara på benen igen så ska det väl bli mer regelbundet postat här på bloggen också. Jag börjar med en mjuk och vacker ballad, som passar bra en söndagmorgon.

Det är Melissa Etheridge och Amy Grant som sjunger duett i Melissas "You can sleep while I drive". Det ska, om jag förstår det rätt, vara en tio år gammal inspelning, men jag hittade den alldeles nyss. Häromdan för att vara exakt.

Jag vet faktiskt inte hur många artister jag hört sjunga duett med Melissa Etheridge, och oftast i antingen den här eller i "Come to my window". Men det är inte alltid det blir såhär bra. Ofta blir det för tydligt att låten är väldigt mycket Melissa och inte alls särskilt mycket av den hon sjunger den med. Det skär sig i stilar och röster på något vis. Bruce Springsteen har gjort det bra, får jag kanske lite motvilligt medge utan att vara ett jättefan av the Boss, men så ligger också Springsteen och Etheridge väldigt nära varandra i stil. Det kan man inte påstå att Melissa Etheridge och Amy Grant gör direkt. Grant har ganska lite av det där ruffiga rockiga (men är bra ändå, jag lyssnade mycket på henne i tonåren).

Och ändå funkar det, se själva:



>







PS. Jo, i kommentarsfältet på youtube finns förstås också många kommentarer om att det är ett bevis på att vi lever i den yttersta tiden när en kristen sångerska sjunger (!) tillsammans med en homosexuell sångerska. Själv kan jag inte dra mig till minnes någon bibelvers som kopplar samman den yttersta tiden med människor som sjunger tillsammans på en scen. Däremot står det i Matteusevangeliet att kärleken ska komma att kallna hos de flesta i de sista dagarna, och att döma av allt hat som sprutar ur kristna talespersoner på nätet så är det kanske där vi är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar