torsdag 27 januari 2011

Kaos är granne med Gud II: Eller, Skilda världar; ett tillägg

Hela den här serien av bloggposter började ju egentligen med några kommentarer och länkar med anledning av ett fotoreportage av fotografen Marta El-Masri, som porträtterade dels en grupp frikyrkoungdomar (hemmahörande någonstans i den karismatiska/evangelikala delen av frikyrkosfären) och dels en grupp unga punkare.

Ett intressant reportage, men en sak som ändå kändes som lite av en brist var det att de frikyrkliga ungdomarna porträtteras nästan enbart i någon form av böne- eller lovsångssituation, medan punkarna porträtteras i ett betydligt bredare spektra av aktiviteter och situationer.

Jag kan i och för sig tänka mig att just bönen och lovsången dels är väldigt tilltalande för en fotograf att skildra, och dels är de situationer då frikyrkligheten (eller vad vi ska kalla det) blir tydligast visuellt (och därmed lättast att fotografera).

Men ändå, en brist är det.

Därför har jag grävt lite i gömmorna, och gjort ett urval av mina egna fotografier av ungdomar i pingstkyrkan under 1980-tal. Eftersom jag själv då inte var mer än nybliven tonåring, så är det givetvis inga mästerfotografier. Men se det som ett tillägg. Ett tematiskt tillägg s.a.s.

Endel gudstjänstrelaterat, eller taget i anslutning till gudstjänst, blir det här också. Men en annan slags bilder än de som ingår Marta El-Masris publicerade reportage, ändå.

Here goes.


Den här bilden kommer kanske till tema och motiv närmast de i det aktuella fotoreportaget, därför börjar vi med den. Tar avstamp där så att säga. Motivet är väl ganska självförklarande, miljön är (utifall att det inte framgår) ett tältmötestält. Det är paus mellan två gudstjänster, eller möjligen mitt i en (att döma av de många biblarna och anteckningsblocken på de tomma bänkarna).

Bussresa med pingstkyrkans ungdomar. Trångt i bussen.

Sångövning

Nattligt strandbesök. De flesta har varit i och simmat, 
men så väldigt varmt ser det ju inte ut att vara...

Mera sångövning. Förresten, nån som såg "Minns du sången" på TV? De avsnitt (var det första säsongen?) som var inspelade på Lida Gård? Detta och sångövningsfotot ovan är taget just på Lida Gård, och just där Minns du sången-sjungandet (åtminstone en del av det) försiggick. 

Nån slags lek pågår.


Sång på torget (eller, ja, gågatan är kanske mer korrekt uttryckt).


Sång i hamnen (fast egentligen var det nog trumsetet som var mitt motiv här...).

Ungdomsmöte. 
Det ser jag dels på att jag känner igen lokalen i fråga (kyrkans källarlokal, eller ungdomskällaren), och dels på åldern på de närvarande. I övrigt är det för mörkt för att jag ska kunna se vad det är jag egentligen tog kort på. Your guess is as good as mine... 

Bibelpackande i samma källarlokal som ovan.

For the punchline, så att säga. Pingstkyrklig dragshow. Det var väl åtminstone LITE oväntat... ;-) Fotot är från en bröllopsfest (som förresten också hölls på ovan nämnda Lida Gård). 



Sådär. Proffsfoton är det ju inte. Men i alla fall en pingstkyrklig ungdomsmiljö dokumenterad av en 13-14-åring som var en del av den. Som ett tematiskt komplement till "Leva ung"/"Skilda världar".

Bilderna blir aningen små här i bloggen. Men man kan klicka på dem för att se dem i större storlek.

Och: Copyright till alla bilder här har jag – så vill du använda bilden i ett annat sammanhang: Fråga!!



4 kommentarer:

  1. MYCKET impad av pingstkyrklig dragshow! Sånt hade inte vi metodister... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det vilda 80-talet, du vet... ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du var en riktigt duktig fotograf.
    Hoppas att förkylningen har släppt sitt grepp om dig!
    Kram/mammie

    SvaraRadera
  4. Tack! Jodå, förkylningen är borta. Hoppas bara jag inte får en ny nu i helgen, när vi ska träffa såna där otäcka smittbomber (barn) igen...

    SvaraRadera