lördag 9 oktober 2010

2001: A Space Odyssey...

...Eller 2001: Ett rymdäventyr som den heter på svenska. Även om just äventyr kanske känns en aning missvisande...

Jag blev påmind om den häromnatten när jag försökte hitta ett TV-program att sova till. Min fru behöver ljud, från exempelvis TV, för att kunna somna, och jag har lärt mig att somna med ljud under de 16 år vi levt ihop... så mycket faktiskt att jag har TVn på när jag går och lägger mig även när jag är ensam hemma... Men jag är en aning känslig för program med störiga ljud, och det kom just ett sånt på Discovery Channel, som är defaultkanalen, så jag började leta bland kanalerna och hamnade i 2001: A Space Odyssey.

Perfekt! Den är vacker, men obegripligt långsam, faktiskt nästan sövande. Både jag och Anna somnade när vi såg den första gången... Den tar vi alltså, bestämde jag. Hade dock glömt att en del av långsamheten består i att den är tyst (eller har klassisk musik som enda ljud) stora delar av tiden, och så plötsligt kommer någon replik, eller oftare något larm från någon apparat. Som garanterat väcker en om man slumrat till. Man kan, bevisligen, somna till den, men sova till den visade sig svårare...

Men, om det nu inte är sova till den som är planen, så kan jag rekommendera 2001: A Space Odyssey just som en långsam, stillsam, vacker film. Det är inte särskilt mycket till handling, trots "äventyret" i den svenska titeln. Men den är just vacker, och musiken, som alltså dominerar ljudbilden i den, är väl vald och väl anpassad till bilderna. Exemplifierar nedan med en scen där musiken är Johann Strauss II, An der schönen blauen Donau.

Filmfakta: titel: 2001: A Space Odyssey. år: 1968 regi: Stanley Kubrick genre: Science Fiction (typ...)




>


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar