tisdag 27 april 2010

Testar bara nya inläggsredigeraren


Hmm. Ser ut att ha ungefär samma funktioner som innan. Förutom att man tydligen kan stryka över text också.

Ja, ja, huvudsaken är att ingen funktion försvunnit, som de gjorde (i praktiken, även om de fanns kvar i teorin) på gamla bloggen. Men om man också kunde välja font, och allra helst, textstorlek och radavstånd så vore jag riktigt nöjd. För texten, som det varit hittills i alla fall, är riktigt, riktigt liten, och riktigt, riktigt tättskriven. Till och med jag som har fullt fungerande ögon tycker den är lite svår att läsa. Och då undrar jag ju – "miljöskadad" som jag är av att ha en fru med MS, och umgås med folk med MS, som ju väldigt ofta sätter sig på synnerven på olika vis – hur jobbig texten är för andra att läsa egentligen. Jo, jag vet att man kan förstora den själv i sin browser, men jag skulle föredra om den var ok från början.

Det skulle kunna vara en Safari-issue, för på många sidor där formatering inte är möjlig i Safari kan man formatera i Firefox (gäller t.ex. på yahoo och om man kommenterar på Ikons bloggar). Men då brukar det finnas knappar och/eller menyer för det, bara att de inte fungerar.

Ser nu att man kan ändra storlek, i "Compose". Hurra för det! Jag skriver annars av gammal vana alltid direkt i html-redigeraren. Dags att sluta med det kanske.

Slutligen får jag väl lägga in en bild också, eftersom det lär vara den största skillnaden med den nya redigeraren. Det får bli en på jättespindeln som bodde i vår tvättstuga.






Update: Vid en snabb jämförelse mellan inlägg ser jag att radavståndet är större här, i det nya, även om jag inte hittat något sätt att själv ställa in radavstånd. Plus för det!

Update 2: Att gå in i efterhand och redigera eller göra ett tillägg leder däremot till massor av format-krångel. Minus för det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar